Weboldal tervezés: 9 lépés az üzleti sikerhez

Réfi Balázs

2022. szeptember 14.

A weboldal tervezés lépéseit üzleti megközelítés alapján mutatjuk be. Nagyobb árbevétel, több megrendelő. Mutatjuk, hogyan érheted el!

More...

A weboldal tervezésre fordított időd többszörösen megtérül. Nem csak azért mert szebb és jobb lesz a honlapod, hanem főleg azért, mert hasznosabb lesz. Értelmet fog nyerni a belefektetett energiád. De nézzük, miért érdemes nem csak megcsináltatni egy weblapot, hanem először megtervezni!


Mi a célod a weblapoddal?

Számos célja lehet annak, hogy miért akarsz weblapot készíttetni. Lehet az, hogy terméket értékesíts, szolgáltatást tegyél elérhetővé, vagy bármi egyén. De miért szükséges megtervezni a weboldaladat? Nézzük a lehetséges okokat! 

1. Termékértékesítés volumenének megsokszorozása

Az internet roskadozik a webshopoktól. Ennek oka egész egyszerűen az, hogy a vállalkozások és a vállalkozók szépen lassan rájöttek, hogy az online vásárlás egyenértékű, sőt, sok helyen erősebb lehet volumenében, mint a hagyományos, üzletekben történő vásárlás.

Amíg korábban az volt a kérdés, hogy fizikailag hol legyen egy üzlet, ma már inkább az a kérdés, hogy hogyan lehet online üzleted mindenki számára látható a neten. Véleményem szerint az igazi kérdés azonban az, hogy hogyan lehet a webshopod a Google első oldalának első 5 találat között? Na, ezt kell kitalálni, ezt kell megoldani. Miért? Azért, mert ha sikerül a Google első oldalán megjelenned termékértékesítéssel, akkor garantált az üzleti siker. A rengeteg megtekintésből sok megrendelésed lesz (ha megfelelő a weblapod), a sok megrendelésből pedig megnövekedett árbevétel. 

Van olyan projektünk, ami pontosan erről szól. Megnövelni egy kereskedelmi vállalkozás forgalmát. Elképesztő élmény számunkra az, hogy ügyfeleink árbevétel növekedésére milyen mértékben tud hatással lenni az általunk elvégzett munka. Komoly weboldal tervezés szükséges, ha komolyan teljesítő weboldalt szeretnél!

2. Potenciális megrendelők számának növelése

Lehet olyan célod a weblapoddal, hogy megnöveld megrendelőid számát. Személyes tapasztalatom az, hogy ez rendkívüli jól működik, ha megfelelő kezekbe kerül a tervezés és kivitelezés. Legjobb példaként saját céges weblapunkat tudom felhozni. Korábban csak azért volt weblapunk, mert "kell, hogy legyen", de amióta komolyan vesszük, azóta azt érzékeljük, hogy jönnek a potenciális ügyfelek, minden nap. 

Minden sales szakember (legalábbis a legtöbb) egyetért azzal, hogy napjaink üzletkötéseit nem csak a sales, hanem nagymértékben a marketing is triggereli. Ez alatt azt értem, hogy míg korábban sales oldali megkeresésekből sikerült szerződéseket kötni, addig manapság marketing eszköztárral sikerül érdeklődő ügyfeleket szerezni, akikkel a sales szerződéseket tud aláírni. Ez nem újkeletű folyamat, de az eltolódás mértéke viszont meglepő. Ennek egyik kiváltó eseménye a COVID volt, ami gyakorlatilag megszűntette a sales tárgyalásokat.

Mi a teendőt tehát, ha potenciális megrendelőid számát szeretnéd megnövelni? Alapos weboldal tervezés, beleérve annak üzleti részét is. Az alábbiakban kifejtjük ennek minden részét.

3. Brand ismertségének növelése

A weblap fejlesztés során célod lehet az is, hogy növeld céged brandjének ismertségét. Bevallom, én magam kicsit mindig kétkedek, amikor célként a brand építés merül fel, mert nem tartom elég konkrétnak és direktnek a célt. De tegyük fel, hogy első lépésként szeretnéd bemutatni és megismertetni a brandet. Mit érdemes tenned először? Megcsináltatni egy weblapot? Nem. Megtervezni vagy megterveztetni. És nem az arculatra gondolok elsősorban, hanem arra, hogy üzletileg meg legyen tervezve.


Mik a weboldal tervezés lépései?

Weboldal tervezés - Bluebird

1. Célok meghatározása

Első és legfontosabb annak meghatározása, hogy mi számodra a céges weboldal készítés célja. Azért készül, hogy megrendelőket hozzon bejövő megkeresések által? Vagy azért, hogy növelje a céged brandjét? Esetleg azért, hogy a weboldalon keresztül termék-, vagy szolgáltatásértékesítést végezz? Esetleg információkat akarsz megosztani vagy közösséget építeni? Fontos eldönteni, hogy pontosan mit is vársz az elkészítendő weblapodtól! Pontosan = konkrétan mit, mikorra, mennyit. Például: havi 5 bejelentkező potenciális megrendelőt szeretnék. Vagy: havi 2 millió HUF árbevételt szeretnék a weboldalon értékesített termékekből. 

A célok tisztázása segít annak felmérésében, hogy mennyi időt, energiát és pénzt érdemes a weblapod tervezésére szánni.

Minél pontosabbak a céljaid, annál biztosabb, hogy el tudod érni. Ha nem tudod, hogyan érdemes célt meghatározni, nézd meg ezt a SMART célok meghatározásáról szóló cikket!


2. Célközönség meghatározása

Határozd meg, hogy kiknek szól a weblapod, ki a weboldalad célközönsége. Ennek tudatában kell definiálni a tartalmat, a kommunikáció stílusát, weblapod funkcionalitását, a megjelenését és stílusjegyeit, de még azt is, hogy desktop-, vagy mobilfelhasználás kiszolgálása az elsődleges prioritás. Nem csak a weboldal tervezés miatt szükséges ismerned a célközönségedet. Segítségedre lesznek az itt megszerzett eredmények (pl. perszonák) a későbbiekben bármilyen marketing aktivitás során.

A célközönség meghatározása legyen konkrét! Csinálj personat, vevői profilt (vagy hívhatjuk bárhogy máshogy is). A lényeg: képzeld el vevődet, fogalmazd meg, hogy ő milyen, mit szeret, miért érdekli, amit csinálsz vagy amit talál a weblapon. Minél konkrétabb vagy, annál jobb!


Versenytárselemzés - Bluebird

3. Versenytárselemzés

A legtöbb weblap fejlesztése előtt érdemes megvizsgálni a konkurenciát. Főleg hangsúlyos ez, ha a weboldallal szemben támasztott követelmények között szerepel az, hogy weboldalad minél nagyobb forgalommal rendelkezzen, azaz minél többen látogassák. Versenytárselemzés során érdemes összeírnod legerősebb versenytársaidat és megnézni, elemezni online forgalmukat. Próbáld megérteni, hogy mit csinálnak pontosan. Ha erősebb versenytársakat elemzel, általában oka van annak, amit csinálnak és ahogy csinálják. Ha már tisztán látod, hogy miben erősebbek versenytársaid, lesz esélyed arra is, hogy jobb legyél náluk. Ha pedig látod a gyengeségeiket, biztosan nyert ügyed van!


Weboldal tervezés - Bluebird

4. Kulcsszókutatás

A kulcsszókutatás az online jelenlét tervezés és a weboldal tervezés nagyon fontos lépése. Sőt, nem is lépése, hanem visszatérő tevékenysége. Kulcsszókutatás alatt azt a folyamatot értjük, ahol megvizsgáljuk, hogy üzletedhez, online megjelenésedhez milyen kulcsszavak tartoznak és melyik kulcsszóra havonta hányan keresnek rá.

Ahhoz, hogy komoly online forgalmad legyen, elkerülhetetlen, hogy legyen valaki a céged körül (vagy benne), aki profi a kulcsszókutatásban. Ha ez hiányzik, akkor maximum szép lesz a weboldalad, de forgalom nem igazán lesz tapasztalható, vagy nem olyan szintű, mint lehetne.

Kulcsszókutatáshoz számtalan szoftver található online, mi az SERanking nevű eszközt használjuk és a Google-t. Ki más mérné pontosabban a forgalmat, mint ők maguk.


Weboldal tervezés - Tartalomstratégia - Bluebird

5. Tartalomstratégia

A tartalomstratégia alatt jelen vonatkozásban azt értjük, hogy a célok, a közönség, a versenytárselemzés és a kulcsszókutatás eredményeit összesítve meghatározásra kerül a honlap tartalma, a tartalomkészítés sorrendje, a tartalom megjelenítésének módja és formája. Azt gondolom, hogy a weboldal tervezés korábban elvégzett feladatainak eredményei itt érnek össze. Mit is jelent ez? Azt jelenti, hogy felépítésre kerül honlapod forgalma. Kulcsszavanként, oldalanként, blogonként. Lépésről-lépésre. A tartalomstratégia nem elvont dolog, hanem nagyon konkrét terv arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetsz jobb az online térben, mint versenytársaid.


6. Oldalstruktúra tervezés

A tartalomstratégia alapján könnyen összeállítható honlapod oldalstruktúrája. Ennek keretében meghatározásra kerül az összes olyan oldal, amivel honlapodnak rendelkeznie kell. Ide tartoznak a szolgáltatás oldalak, a bemutatkozó oldalak, a kapcsolati oldal, blogok, stb.

Szintén meg kell tervezni, hogy az oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Látszólag egyszerű kérdések ezek, de nem azok. Számtalan megoldás van, aminek alkalmazásával honlapod egyes oldalai komoly forgalomra tehetnek szert.


7. Arculat- és oldalsablonok tervezése

A weblap tervezés sokak szemében a domain név regisztrációval kezdődik és az arculat tervezéssel folytatódik. Azt gondolom, hogy az arculat csak sokadik lépés lehet, ha olyan weboldalra van szükséged, ami valódi üzleti értéket képvisel, vagy bevételt/megrendelőt hoz. De beszéljünk a design tervezésről!

A design tervezés kiindulópontja a meglévő céges arculatod lehet. Ez alapján érdemes rögzíteni a céges online kisarculat elemeit, így a logót, főbb színeket, tipográfiát (betűtípusokat, betű színeket és -méreteket). Oldalsablonok (nyitólap, egyszerű weboldal, blog oldal, stb.) tervezését az arculat első körös véglegesítése után érdemes elkezdeni. Nagyon fontos, hogy az arculat elemei a végletekig pontosítva legyenek, mert egy pontos arculatra felépített weblap jó élményt fog adni, míg abban az esetben, ha később módosítgatod az arculat elemeit, akkor azzal kell számolnod, hogy oldalanként nézheted végig a weblapodat. (Még akkor is, ha globális elemeket használsz és elvileg minden arculati változás automatikusan frissül a teljes weboldaladon. Szánj időt a weboldal tervezés ellátására, annál kevesebb időt kell utólag a javítgatással tölteni!


8. Külső kapcsolatok tervezése

Az interface tervezés nem más, mint annak végiggondolása, hogy honlapod milyen külső rendszerekkel (ide értve a saját szoftvereidet is) kapcsolódik, milyen irányú adatmozgásra van szükség és milyen adatok milyen formában kerülnek felhasználásra.

Mint említettük, külső rendszer lehet saját vállalatirányítási rendszered, de akár egy külső adatforrás is. 

A külső rendszereket érdemes számbavenni, meghatározni, hogy pontosan hogyan illeszkedik honlapodhoz, miben viszi előre weblapodat, és csak ezt követően érdemes bármi másról (pl. technológia, fejlesztés ütemezése, költségek, stb.) gondolkodni.


9. A weboldal tervezés egyéb feladatai

Weboldal tervezés kapcsán számos egyéb tervezési feladat is felmerülhet. Ilyenek például a weblap fejlesztésével, üzemeltetésével kapcsolatos tervezési feladatok, marketing feladatok tervezése, social media megjelenések tervezése, stb. Ebben a leírásban azonban maradnánk az üzleti és tartalomstratégia oldali tervezési feladatoknál. Azoknál, melyek azt biztosítják, hogy weblapod hozzájáruljon üzleted sikeréhez.

Szoftverfejlesztés

Ajánlatkérés


Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is!