Vonzó vállalathoz megy a hónap dolgozója

Avagy employer braningről röviden és egyszerűen

Bluebird
2019. április 17.

"Azért dolgozom, hogy olyan dolgokat vegyek, amik boldoggá tesznek". Vagy más is kell? Ígérgetés vagy employer branding? Nem mindegy.

More...

Egyre nagyobb a verseny a piacon a tehetséges munkavállalókért. A cégeknek újabb és újabb eszközöket, csatornákat kell bevetni, ha magukhoz akarják vonzani a jó munkaerőt. Ma már nem elég csak a márkát, szolgáltatást eladni a fogyasztóknak, a brandet szintén el kell adni – a leendő munkavállalóknak is. Részben erről is szól az employer branding.

Egy cég fő értékeinek összessége, tehát azon tulajdonságainak együttese, amelyektől vonzó munkahely lesz a jelenlegi és a leendő munkavállalók szemében a munkáltatói márkaérték, vagyis az EVP (employee value proposition). Az erős EVP magasabb elköteleződést, nagyobb munkahatékonyságot, kisebb fluktuációt és sikeresebb toborzást jelent, ezért érdemes a munkáltatói értékajánlatot kidolgozni, amennyire csak lehet. Mindezt azonban hitelesen kell tennünk: ha a cégről alkotott kép hamis, a munkavállaló hamar rájön, hogy „átverték”, és otthagyja a vállalatot. Tény, hogy (főleg) a fiatalabb korosztály tagjai sokkal gyakrabban váltanak munkahelyet – átlagban 2 évente –, ami egy természetes fluktuációt idéz elő a cégnél, de ilyenkor arra is gondolnunk kell, hogy hogyan fogjuk pótolni a gyorsan cserélődő dolgozókat. Megoldás lehet az idősebb, családos munkavállalók alkalmazása is, akik lojálisabbak, viszont többe is kerülnek, mint a kezdők.

A jó munkaerő ritka

Egyre nehezebb jó munkaerőt találni, ezért a cégek sokszor már a közepesen teljesítő kollégáknak is örülnek, hiszen legalább a munka egy részét elvégzik. Amennyiben ez a helyzet áll fenn, akkor azzal egyik fél sem elégedett: a munkavállaló nem érzi magát megbecsülve (nyilván a közepes teljesítményt nehéz bónusszal jutalmazni), a munkáltató pedig nem az elvárt munkaminőséget kapja. Ha a munkáltató a „legjobb” munkavállalókat szeretné megkaparintani, akkor a lehetőségekhez mérten a legjobbat kell nyújtania és ezt el is kell tudni adnia a munkaerőpiacon. Hacsak nem tud nyitni az automatizáció, robotizáció irányába. Hiszen a robotok minimális hibaaránnyal dolgoznak „maguktól” tanulnak és szakszervezetet sem fognak alapítani. Ha viszont hús-vér kollégákat szeretnénk (mert valljuk be, velük szeretünk dolgozni, nem a robotokkal), akkor figyelnünk kell, hogy vállalatunknál hogyan épül fel az employer branding. Amennyiben azt mutatja, amilyenek vagyunk és az vonzó a fiatal munkavállalóknak, akkor nyert ügyünk van!

Miért dolgoznak a munkavállalóink?

A munkáltató és a munkavállaló közötti szerződés jellege átalakulóban van. Lynda Gratton, a London Business School Management Practice professzora így fogalmazott: „A régi szerződés ez volt: ’Azért dolgozom, hogy olyan dolgokat vegyek, amik boldoggá tesznek’. Az új szerződés már így szól: ’Azért dolgozom, hogy önmagamat tegyem boldoggá.’” Ezért egyre fontosabb a fiatal munkavállalók számára, ki tudnak-e teljesedni az adott munkahelyen. Ehhez a munkáltatónak is partnerként kell viselkednie; nem üres ígérgetéssel próbálkozni, hanem reális, munkáltatói oldalról is támogatható előnyöket kínálni, mint például a folyamatos tanulás, a home office lehetőség vagy akár a 4 napos munkahét bevezetése. Employer branding egyenlő tehát az ígérgetéssel? Korántsem. Helyette inkább arról szól, hogy a munkavállalók számára vonzó és élhető munkahelyet teremtsünk.

Bluebird blog - employer branding

Az sem utolsó, hogyan dolgozunk

Globálisan az emberek 70%-a dolgozik távmunkában, legalább heti egyszer. A Samsung kutatásai alapján, a munkavállalók 40%-a lesz freelancer 2020-ig, amire már most érdemes a HR-eseknek felkészülni. A szabadúszás intézménye hatalmas lehetőségeket rejt magában, hiszen ahelyett, hogy fix csapat mellett köteleződünk el, egy-egy projekthez mindig a legjobb mobilis munkaerőt találhatjuk meg.

Mégis, kinek dolgozunk?

Rendkívül sokat számít, hogy milyen hírneve van a cégünknek. A munkavállalók ellenőrizni fogják – ráadásul egyre több eszközük van rá. Az olyan oldalak, mint a reputation.com vagy a Glassdoor elsődleges szűrőként működnek. Az álláskeresők nagy része utána fog járni az állásajánlatot kiíró cégnek, és csak akkor jelentkezik, ha tetszik, amit talál róla.

Vannak márkák, amelyek giga büdzsét és erőforrást tudnak áldozni arra, hogy a lehető legvonzóbb képet alkossák magukról, ilyen például a Heineken, ami a bravúros Go Places kampányban mutatta be magát. Ha nincsenek olyan pénzügyi kapacitásaink, mint a holland söróriásnak, más módon is, a lényeg, hogy maradjunk hitelesek.

Ha elsőként szeretnél értesülni legfrissebb blogbejegyzéseinkről, kövesd LinkedIn és Facebook oldalunkat!

Felhasznált források:

www.employyourbrand.hu

www.emotivebrand.com

www.hrbartender.com

 

Ha többet szeretnél megtudni rólunk, kattints ide


Ehhez kapcsolódó témák

Success message!
Warning message!
Error message!