Összegyűjtöttük az összes lényeges vezetői kompetenciát: ezekre lesz szüksége a közvetlen vezetőktők kezdve a vezérigazgatókig!
More...
Vezetői kompetenciák jelentése
A vezetői kompetenciák olyan hozzáértést, alkalmasságot jelentenek, amelyek lehetővé teszik, hogy valaki hatékonyan működjön vezetői szerepkörben. Azaz: vezesse a csapatot, irányt mutasson, előre vigye a vállalatot.
Ilyen például az érzelmi intelligencia, amely segít a vezetőknek a kapcsolatok kezelésében és a konfliktusok megoldásában, vagy a stratégiai gondolkodás, ami a hosszú távú eredmények eléréséhez elengedhetetlen.
Ha a vezető rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal, az közvetetten javítja a csapat teljesítményét és megalapozza a hosszú távú szervezeti sikert. Lássuk, melyek ezek!
Milyen egy jó vezető? A legfontosabb vezetői kompetenciák listája
Bár az alábbiakban részletesen is kifejtjük, milyen vezetői/ menedzsment pozícióban milyen kompetenciák nyomnak legtöbbet a latban, kezdjük egy áttekintéssel a legfontosabb vezetői kompetenciákról! Lesz egy pár…
1. Stratégiai és üzleti vezetői kompetenciák
2. Problémamegoldást, döntéshozást segítő vezetői kompetenciák
3. Emocionális és szociális kompetenciák
4. Vezetői személyes tulajdonságok és szemléletmód
Különböző vállalati szintek, különböző fontos vezetői kompetenciák: A közvetlen vezetők kompetenciái
Bár a fenti lista mindent lefed, amire szüksége lehet egy vezetőnek, a legfontosabb vezetői kompetenciák eltérhetnek attól függően, hogy az adott vezető milyen szinten helyezkedin el a szervezeti hierarchiában.
A közvetlen/ frontvonalbeli vezetőknek (akik közvetlenül felelősek az alkalmazottak felügyeletéért és a napi szintű működés irányításáért a szervezet legalsó szintjén) erős operatív és menedzsment kompetenciákra van szükségük.
Számukra kiemelten fontos a kommunikáció, a feladatok hatékony delegálása és a konfliktuskezelés, hiszen közvetlenül menedzselik az alkalmazottak mindennapi munkáját, megteremtik a produktív munkához szükséges körülményeket.
Mivel közel állnak a mindennapi tevékenységekhez, elsődleges céljuk a rövid távú célok végrehajtása, a morál fenntartása a csapaton belül, és a felmerülő, azonnali problémák megoldása.
Az érzelmi intelligencia különösen fontos ezen a szinten, hogy képesek legyenek motiválni és támogatni a csapattagokat. További fontos (közvetlen) vezetői kompetenciák még:
- 1Problémamegoldás; a komplex problémák felismerése és megfelelő megoldások kidolgozása.
- 2Konfliktuskezelés; csapaton belüli és kívüli konfliktusok hatékony kezelése.
- 3Hatékony, gyors és megalapozott döntéshozás.
- 4Empátia, nyitott gondolkodásmód; a csapattagok érzelmi és szakmai szükségleteinek megértése és kezelése.
Felsővezetői kompetenciák
A fentiekkel szemben a felsővezetőknek, vezető tisztségviselőknek inkább stratégiai kompetenciákra van szükségük. Az ő feladatuk a vállalati jövőkép meghatározása, a hosszú távú tervezés és a komplex stakeholderkapcsolatok kezelése.
Ők határozzák meg a szervezet általános stratégiáját, folyamatosan figyelemmel kísérik a piaci trendeket, és magas szintű döntéseket hozzanak, amelyek befolyásolják a vállalat jövőjét.
Bár az érzelmi intelligencia és a kommunikáció itt is lényeges, a stratégiai gondolkodás, a döntéshozatal és az alkalmazkodóképesség még nagyobb hangsúlyt kap.
A felsővezetői kompetenciák közé tartozik:
- 1Céltudatosság és kitartás.
- 2Stratégiai gondolkodás.
- 3Analitikus szemléletmód.
- 4Kreativitás.
- 5Kiváló stressztűrő képesség.
- 6Krízismenedzsment kompetenciák: gyors és határozott döntéshozatal, rugalmasság, reziliencia.
Milyen vezetői kompetenciákra van szüksége egy vezérigazgatónak?
Mi a helyzet a vezetői kompetenciákkal a vállalati hierarchia legtetején, C-suite pozíciókban? Különösen kiemelkedő stakeholder menedzsment képességgel kell rendelkezniük. Egyensúlyozniuk kell az alkalmazottak és az ügyfelek érdekei között; ha vannak befektetők, az ő érdekeiket is szem előtt kell tartaniuk.
Bár minden felsővezetőnek kulcsfontosságú a stratégiai gondolkodás és problémamegoldás, egy nagy, bejáratott vállalat vezérigazgatóinak különösen nagy szüksége lesz ezekre ahhoz, hogy biztosítsák a szervezet hatékony működését és fejlődését.
Emellett erős változásmenedzsment kompetenciákra van szükségük, mivel sokszor átmeneti időszakban kerülnek a cég élére, vagy azért, hogy új növekedési szakaszba vezessék a vállalatot.
Bár nem kell a semmiből felépíteniük a vállalatot, képesnek kell lenniük hosszú távú tervezésre, és biztosítaniuk a vállalat fenntartható fejlődését. Ezen túlmenően fontos még:
- 1Kiváló üzleti érzék: az iparág pénzügyi, operatív és piaci dinamikáinak alapos ismerete.
- 2Előadói kompetenciák: a vállalat képviselete nyilvános fórumokon; médiakommunikáció.
- 3Globális szemléletmód, például a nemzetközi jelenlét, piaci viszonyok szabályozásainak megértéséhez, kezeléséhez.
Ők már dolgoztak velünk: Így értékelnek bennünket az IT szakemberek
IT szakember vagy és nyitott vagy az új lehetőségekre? Jelentkezz állásajánlatainkra és töltsd fel CV-det!
IT szakembert keresel csapatodba vagy projektre? Mi a Bluebirdnél IT fejvadászat és IT contracting keretében megtaláljuk számodra a legjobb jelölteket.
Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is.