Üzleti etika, avagy a cégépítés alapkövei

Réfi Balázs
2023. július 2.

Mik az üzleti etika alapelvei? Bemutatjuk a legfontosabb alapelveket és azt is, hogy az IT staffing üzletben hogyan kell alkalmazni őket.

More...

Több, mint 20 éve alapítottam a Bluebirdöt, aminek mind a mai napig vezetője vagyok. Alapításunk óta folyamatosan növekszünk létszámban, árbevételben, szakmai elismertségben. Mára az IT staffing szakma legjobbjai között tartanak számon minket, sőt IT recruitment területen kifejezetten az első 2-3 legfontosabb és legerősebb szereplő között vagyunk Magyarországon. Éves árbevételünk meghaladja a 9-10 millió USA dollárt. Összefügg mindez az üzleti etikával? Igen. Megmutatom, hogyan!



Hogyan függ össze a siker az üzleti etikával?

Lehetsz sikeres nem etikus módon is és lehetsz sikertelen, miközben etikusan viselkedsz. De véleményem szerint csak annak van értelme, ha etikus módon éred el sikereidet. Valahogy ez az irány maradt meg neveltetésemből, ez az, amit alapvetőnek érzek, ez az, amit nem vagyok hajlandó felcserélni semmire. Ez az, ami miatt nagypapám is (aki egy nagyon egyenes és őszinte ember volt) büszke lenne rám. Nem érdekel a gyors siker, a gyors eredmények, az ügyes megoldások, nem érdekel a hirtelen ölembe eső pénz. Nem. 

Véleményem szerint korrekt módon hosszú távon csak az üzleti etika alapvető szabályainak megtartásával lehet és érdemes dolgozni. Ezeket a szabályokat furcsa módon magától érzi az ember, legalábbis úgy érzem, hogy nem kell könyvből megtanulni, hanem egyszerűen csak hallgatni kell arra a belső hangra, ami megmondja, hogy mi helyes és mi nem.

De nézzük meg, hogy mik tartoznak az üzleti etika fogalomkörébe, utána pedig nézzük át azt, hogy az IT staffing üzletben milyen szabályokat kell betartanod, ha helyesen, az üzleti etika szabályait megtartva akarsz részt venni.

Az üzleti etika 3 fő építőköve

Mielőtt belekezdenénk a részleteket megismerni, fontos leszögezni, hogy az üzleti etika nem csak az ügyfeled és közötted lévő kapcsolatról szól, hanem minden kapcsolatodról. Teljes körben kell értelmezni az üzleti etikát. 

Az nem OK, ha ügyfeleddel máshogy viselkedsz, mint a vállalkozóddal vagy munkatársaddal. Legyél korrekt mindegyikükkel. És nem csak azért, mert lehet, hogy legközelebb a vállalkozód vagy munkatársad lesz az ügyfeled, hanem főként azért, mert ember és ember között a tisztesség és a becsület számít, nem pedig önmagában az üzlet, a haszon, a pozíció vagy mármi más. Emberek vagyunk, akként is kell viselkednünk.

1. Őszinteség

Az őszinteség alapvető fontosságú és nagyra becsült dolog az üzleti életben. A "nem tudom", "nem tudjuk megcsinálni" sokkal erősebb mondatok, mint a "persze, majd (valahogy) megoldjuk", "igen, ehhez is értünk" és hasonló mondatok. Az üzletkötés után úgyis kiderül, hogy ki mit tud, ezért teljesen felesleges mást mondani, mint ami a valóság.

Másrészt sokkal többre értékelem, ha valaki megmondja, hogy az adott dolgot nem tud megcsinálni vagy nem ért hozzá. Miért? Mert a korábbi őszinte mondata alapján tudni fogom, hogy amikor azt állítja, hogy adott dolgot meg tudja csinálni, akkor abban 100%-ig biztos lehetek.

2. Megbízhatóság

A megbízhatóság egyik alapépítő eleme az őszinteség. Azt mondjuk, amit gondolunk. A másik építőeleme pedig az, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy akkor teszünk vállalást, amikor mondjuk és nem akkor, amikor be kell tartani. 

Azaz, hiába gondolod úgy, hogy sajnos túlvállaltál valamit, már elvállaltad. Nincs más hátra, mint a kemény meló. Ha rossz volt a vállalásod, akkor ideje még így is teljesíteni, annak ellenére, hogy több időbe vagy akár több pénzbe kerül. Utólagos kifogás nincs. Ebből épül a megbízhatóság.

3. Elszámoltathatóság

Amikor megalapítottam a Bluebirdöt, volt egy alapgondolatom ezzel kapcsolatban. "Olyan lesz a Bluebird, amilyennek építem és ha valami rosszul fog működni vagy esetleg rossz lesz bejárni, azért csak magamat okolhatom." Innentől kezdve viszonylag egyszerű a válasz a legtöbb kérdésre.

Ha valami nem OK, akkor tudom, hogy nem másra kell mutogatni, hanem ki kell találnom, mitől lesz jobb.

Ki a felelős, ha valamit nem jól teljesítünk, csúszunk időben, nem jó a minőség? Én, hiszen én vagyok a cég vezetője, az én feladatom, hogy minden rendben legyen.

Fogok-e beszélni azzal, aki a cégen belül az adott területért felelős? Persze és elvárom tőle, hogy a saját területéért ugyanúgy érezze felelősnek magát, mint én a teljes Bluebirdért. És így tovább a szervezeti hierarchiában. Az elszámoltathatóságnak felfelé is működnie kell a szervezeten belül? Persze.

Mást hibáztatunk? Nem. De elvárjuk, hogy felelős legyen minden egyes emberünk azért, ami hozzá tartozik. Azt gondolom, így kell működnie egy sikeres cégnek.


Üzleti etika - Bluebird blog

Üzleti etika az IT staffing businessben

Vegyük végig egy teljes staffing folyamatot és nézzük meg mindegyik ponton, hogy hogyan működik normálisan, az üzleti etika elveivel összhangban egy korrekt, megbízható vállalkozás!

1. Igények, követelmények egyeztetése

Nagyon gyakran egyeztetünk meglévő vagy új ügyfeleinkkel nyitott IT pozíciók vagy együttműködés kapcsán. Nagyon fontos, hogy a pozíció leírásokat teljes mértékben értsük és ha kérdéseink vannak, akkor azokat fel is tegyük. 

Amikor villamosmérnöknek tanultam, volt egy tanárom, aki a következőt mondta: "Kollegák, nem az a hülye, aki nem tud valamit, hanem aki úgy tesz, mintha tudná." Beégtek ezek a mondatok és annak elemi igazságtartalma.

Az IT terület elképesztően összetett. Nincs az az ember, aki minden szerepkörről tud mindent, ismer minden programozási nyelvet és azok keretrendszereit, sőt, az összes toolt, amit IT területen PM-BA-DEV-QA-OP szerepkörökben bárki használ.

Igények vagy pozíció egyeztetésekor az alábbiak szerint járunk el:

  1. 1
    Megértjük az IT pozícióleírás, amit nem értünk, arra rákérdezünk.
  2. 2
    Őszinte visszajelzést adunk az ügyfelünk által megfogalmazott bérsávokról.
  3. 3
    Visszaigazoljuk ügyfelünk kiválasztási folyamatát vagy megfogalmazzuk, hogy miben lenne érdemes változtatni benne.
  4. 4
    Elmondjuk, hogy a munkaerőpiacon mennyire gondoljuk elérhetőnek a pozícióleírás szerinti IT szakembereket az adott bérezés mellett.

Van-e olyan, hogy adott IT pozícióról már az egyeztetés szakaszában tudjuk, hogy azt nem fogjunk tudni IT szakemberrel betölteni? Igen. Ekkor megfogalmazzuk, hogy milyen módosítások esetén látjuk teljesíthetőnek a pozíciót, mikor lesz rá megfelelő informatikus. Veszíthetünk-e ezzel ügyfelet? Igen és fel is vállaljuk, hiszen az üzleti etika azt mondatja velünk, hogy csak olyat ígérjünk az ügyfelünknek, amit tudunk tartani. 

2. Jelöltkeresés

Mint ahogy a fentiekben is írtam, az üzleti etika nem csak ügyfelek kapcsán fontos. Az IT szakemberek megkeresésekor ugyanezen üzleti etika szerint érdemes dolgozni, hiszen a staffing cég IT tudása mellett ugyanúgy rendkívül fontos az őszinte és nyílt kommunikáció, a megbízhatóság és átláthatóság.

Pont ezért kollégáim csak olyan információkat írnak vagy mondanak a projektről, melyek 100%-ban megfelelnek a valóságnak. Az IT recruiterek és sourcerek szeretnének minél több jelölt érdeklődését felkelteni? Persze. De emiatt nem térhetnek el a tényektől. Egy kicsit sem.

3. Jelöltinterjú

Az IT recruiter és a jelölt közötti interjú során a legfontosabb annak egyeztetése, hogy az IT szakember alkalmas lehet-e a nyitott IT pozíció betöltésére, illetve annak, hogy a jelöltet érdekli-e a projekt / állás?

Nagyon komoly gyakorlatunk van IT szakemberek interjúztatásában és az a meggyőződésünk, hogy az üzleti etikai elvek messzemenő alkalmazásával sokkal stabilabb és hosszabb távú együttműködések érhetőek el. Egyszerűen azért, mert az IT szakember olyan projektet vagy állást vállal, ami tényleg érdekli, ráadásul olyan cégnél, amiről valós információi vannak. Így sokkal kisebb az esély arra, hogy az elindult projektegyüttműködés valami miatt megakad vagy az állást próbaidő alatt megszűnteti valamelyik fél (ügyfél vagy jelölt).

A jelölt interjúnak őszintének kell lennie, kiemelve az erősségeket és a gyengeségeket, továbbá bemutatva a projekt jó oldalait és nehézségeit is.

4. CV küldés

CV küldés során sok dolog van, amit magára adó vállalkozás üzleti etikai elvek mentén messze elkerül. Tilos a CV-ben feltüntetni olyan információt, ami csak az állás megszerzése miatt lenne fontos. Ugyanígy tilos a CV-be a jelölt tudta nélkül belenyúlni, azon módosítani.

Ezek a szabályok maguktól értetődőek. Jelölt CV küldésekor kiemelendők a jelölt erősségei és a fejlesztendő pontok is. Adott országokban eltérő követelmények vannak a CV küldés kapcsán, de ebben a blog posztban ezekre nem térnék ki.

5. Ajánlatadás, jelölt kiválasztása

Ajánlatadáskor a staffing vállalatnak komoly mediátor szerepe lehet. Gyakran az ügyfeleink és az IT szakemberek nagyon közel vannak a megállapodáshoz, és nyílt kommunikációval egy moderátor segítségével könnyen eljutnak a mindkét fél által elfogadható kompromisszumhoz. Vállaljuk a mediátor szerepet, vállaljuk, hogy a megállapodás létrehozásában ezen a ponton is szerepünk legyen. És mivel mindkét fél irányába ugyanolyan üzleti etikai elvek mentén viszonyulunk, a dolgunk is könnyű. Őszintén és egyszerűen tudunk segíteni ezekben a helyzetekben.

6. Elszámolások

IT contracting ügyletek kapcsán havi elszámolással dolgozunk ügyfeleinkkel. IT szakembereink napidíjon elvégzik a projektfeladatokat, és az erre fordított időt alapul véve számlázzuk ki szakembereink havi költségét. Úgy hisszük, hogy a jó ügyfélkapcsolat alapja nem csak az előzőekben leírtak, hanem az is, hogy az elszámolás 100% mértékben pontos legyen. Ezért van az, hogy rendkívül sok Fortune-500 céggel dolgozhatunk. Ha nem így működnénk tudnánk velük dolgozni? Nem.

7. Problémák kezelése

Nehézségek, nézeteltérések minden üzletben előfordulhatnak. A megoldást rendkívül egyszerűnek tartjuk: ki kell tenni az asztalra a problémát és asszertíven, őszintén végig kell beszélni, hogy mi a probléma, hogyan oldható fel és kinek mi a dolga. Ha senki sem feltételez rosszindulatot a másik félről, akkor rendkívül könnyű a megoldásra fókuszálni. Mivel bízunk egymásban, hiszünk egymásnak, nincs nehéz dolgunk. Ha betartja mindenki az üzleti etika alapvető elveit, akkor koncentrálhatunk az üzletre, a megoldásokra, az előrehaladásra. Mindenkinek ez a jó!


Hogyan tovább?

Remélem, hasznosnak találtad ezt az áttekintést az IT staffing üzleti etikai megfontolásairól. Ha céged informatikai szakembereket keres, és érdekel az IT fejvadászat vagy az IT contracting, kérjük, vedd fel velünk a kapcsolatot, mert mi szívesen segítünk megtalálni a megfelelő embert az adott feladatra.

Ha elsőként szeretnél értesülni legújabb blogbejegyzéseinkről, kövess minket a LinkedIn-en és a Facebookon!


Ehhez kapcsolódó témák

Success message!
Warning message!
Error message!