UX designerre van szükséged? Ebben segít a UX designer

Ipacs Diána
2023. augusztus 14.

Mivel foglalkozik a UX designer és miért különösen fontos a munkája? Kikkel dolgozik együtt és mit csinál nap mint nap? Itt kiderül:

More...

Küzdöttél már weboldallal vagy mobilos applikációval? Mindenkinek ismerős ez a szituáció: logikátlanul működő funkciók, nehézkes navigáció, félrevezető menük, inkonzisztens felhasználói felület… csak néhány példa arra, mi történik, ha egy digitális termék készítése közben nem helyezik előtérbe a UX designt.

Egy UX designer feladata a digitális termékek és szolgáltatások felhasználói élményének (user experience, UX) optimalizálása. Ő kutatja és elemzi, hogyan lépnek kapcsolatba a felhasználók a termékkel, és ez alapján tervezi meg a felhasználói élményt. Arra törekszik, hogy a termék használata teljesen súrlódásmentes, hatékony és felhasználóközpontú legyen, sőt, lehetőleg élményt nyújtson a felhasználók számára.

UX designer

A UX designer a felhasználókkal és számos szakemberrel dolgozik együtt a UX folyamat során. Szorosan együttműködik például:

  1. 1
    a termékmenedzserrel (vízió, stratégia meghatározása),
  2. 2
    a stakeholderekkel, azaz a projekt sikerében érdekelt felekkel (pl. üzleti célok összehangolása),
  3. 3
    a végfelhasználókkal (mivel igényeik, a termékkel történő interakcióik és visszajelzéseik megértése alapvető fontosságú a valóban felhasználóközpontú élmény létrehozásához),
  4. 4
    a fejlesztőkkel (hogy a tervek biztosan megvalósíthatók legyenek a fejlesztési fázisban),
  5. 5
    a UI designerrel (többek között a vizuális élmény és konzisztencia érdekében).

Emellett a UX designerek gyakran együttműködnek a marketingesekkel és az adatelemzőkkel is, hogy finomítsák és validálják terveiket. Mindez biztosítja az átfogó megközelítést: így a felhasználói érdekek, a technikai megfontolások és az üzleti célok mind érvényesülhetnek.

Tehát: ideális esetben UX designer(ek) és egyéb UX szakértők dolgoznak egy digitális terméken, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt érjék el. De mit is takar pontosan ez a szerepkör, mit csinál nap mint nap egy UX designer? És egy UX/UI designer? Egy UX researcher (UX kutató)?

Lássuk közelebbről!


A UX designer feladatai a UX folyamatban

Discovery: Kutatási szakasz

A UX designer információkat gyűjt, hogy a lehető legtöbbet tudjon a felhasználói igényekről, a projekt bővebb kontextusáról és az üzleti célokról.

Ez a szakasz olyan tevékenységeket foglal magában, mint a felhasználói interjúk, a stakeholder meetingek és a piackutatás.

Analysis & Definition: Elemzési szakasz

Az előző fázisban szerzett ismeretek felhasználásával a UX designer meghatározza a megoldandó problémát, és egyértelmű célokat tűz ki.

Ez magában foglalhatja a personák, user journey mapek létrehozását és a projekt hatókörének meghatározását (project scope).

Design & Prototyping: Tervezési szakasz

A UX designer wireframeket (drótvázakat), mockupokat és prototípusokat készít, vizuális formába öntve a kutatás eredményeit.

A prototípusok a low-fidelity (alacsony kidolgozottságú) vázlatoktól a high-fidelity, interaktív digitális modellekig terjedhetnek.

Validation: Tesztelési szakasz

A terveket valódi felhasználókkal tesztelik, hogy visszajelzést kapjanak, és megértsék a potenciális fájdalompontokat vagy használat közben felmerülő problémákat.

Az itt alkalmazott módszerek közé tartozik például a UX designer munkájában alapvető fontosságú usability testing (használhatósági tesztelés) vagy az A/B tesztelés.

Iteration & Refinement: Finomítási szakasz

A tesztelés alatt kapott visszajelzések alapján a terveket finomítják és kiigazítják, hogy jobban megfeleljenek a felhasználói igényeknek és a projekt céljainak.

Ideális esetben a tesztelés és a finomítások addig váltják egymást, amíg a termék el nem éri az optimális állapotot.

Implementation: Megvalósítási szakasz

Ebben a szakaszban válik a tervekből valóság: a fejlesztők a tervek alapján létrehozzák a funkcionális weboldalt/applikációt.

A UX designer figyel arra, hogy a végső megvalósítás összhangban legyen a tervekkel.

Evaluation/Review: Értékelési szakasz

A bevezetést követően a termék teljesítményét a felhasználói interakciók és visszajelzések alapján értékelik. Ez magában foglalhat például analitikát/adatelemzést, kérdőíveket és további használhatósági teszteket, amelyek a későbbi iterációkban további finomításokat eredményeznek.

Fontos észben tartani, hogy a fentiek nem egy lineáris folyamatot szemléltetnek. A UX design folyamata nincs kőbe vésve, a UX designerek rugalmasan, szükség szerint váltogathatják a fázisokat.

UX designer feladatai

Mit csinál a UI/UX designer?

Bár nagyobb UX csapatokban dedikált UI (user interface) designert és UX designert is találunk, gyakran előfordul, hogy a két szerepet egy szakember viszi – ekkor beszélünk UI/UX designer pozícióról. Ez gyakori például startupok vagy kisebb cégek esetében, mert ebben az esetben költséghatékonyabb (és praktikusabb) lehet egyetlen, a UX és a UI területén is jártas szakember alkalmazása.

A pozíció megnevezése nem árul zsákbamacskát: egy UI/UX designer egyesíti a UI és UX területek feladatait. UI oldalon biztosítják az egységes vizuális esztétikát (például: megfelelő színek kiválasztása, az ikonok, gombok, egyéb vizuális elemek megtervezése, általános koherencia). Ezzel párhuzamosan UX oldalon azért dolgoznak, hogy a teljes felhasználói út zökkenőmentes és intuitív legyen.

Ez egy átfogó szerepkör, a UX/UI designer egy személyben foglalkozik a termék funkcionális felépítésével, logikai kialakításával és vizuális esztétikájával. A UI/UX designer megteremtheti az egyensúlyt a felhasználóközpontú design és a vonzó vizuális megjelenés között.

Természetesen hátrányokkal is járhat, ha egy személy tölti be a UI designer és UX designer szerepét, hiszen UX csapat hiányában a teljes UI/UX folyamat megtervezése és kivitelezése egy emberre hárul. Ez komplex projektek esetében, idő hiányában egyrészt az alaposság rovására mehet (különösen a kutatási fázis kerülhet veszélybe), másrészt nagyon megterhelő lehet számára.

Tehát: bár a kombinált UI/UX szerepkör bizonyos szituációkban jól működhet, a nagyobb vagy összetettebb projektek esetében szükség van a UI designer és a UX designer speciális szaktudására és együttműködésére. Ebben az esetben egy dedikált UX researcher munkája is kulcsfontosságú lehet:


Mit csinál a UX researcher (UX kutató)?

Itt sincsenek nagy meglepetések, a UX researcher elsősorban az UX tervezési folyamat kutatási fázisával foglalkozik. Az ebben a fázisban tett megállapításai és meglátásai megalapozzák a további munkát, és felhasználóközpontú alapot biztosítanak a tervezési döntések meghozatalához.

Egy dedikált UX researcher jelenléte nagy bónusz tud lenni, hiszen az általánosnál mélyebb, alaposabb kutatást tesz lehetővé. Ide tartozhat a részletekbe menő kvantitatív/adatközpontú kutatás, komplex adatelemzés, mélyebb interjúk/terepkutatás, a legújabb kutatási technikák alkalmazása.

Fontos megjegyezni, hogy jelentős átfedés lehet a UX researcher és UX designer szerepe között. Sok UX designer rendelkezik mély kutatói ismeretekkel, és sok UX researchernek van kiváló designérzéke. Az, hogy pontosan mit fednek le ezek a UX szerepek, szervezettől, a projekttől, valamint a szakember személyes hátterétől függően változhat.


Miért fontos a UX designer munkája?

A jó UX jelentősége szinte mindenhol ott van: ugyanúgy kulcsfontosságú cégek, vállalatok digitális termékei, szolgáltatásai esetében, mint kormányzati webhelyeken és alkalmazásokban. Utóbbi esetben a UX designer (és egyéb UX szakemberek) munkája biztosítja, hogy az adott termék mindenki számára hozzáférhető legyen, egyéni adottságok vagy technikai ismeretektől függetlenül.

A jó felhasználói élmény számos okból elengedhetetlen:

  • Nagyobb ügyfél-elégedettség
  • Magasabb konverziós arány
  • Csökkentett support/ügyfélszolgálati költségek
  • Bizalomépítés
  • Ügyfélmegtartás
  • Hosszú távon: csökkentett fejlesztési költségek

Előnyök vállalatok, cégek számára

Nagyobb ügyfélelégedettség

Először is: a felhasználók ma már intuitív és gördülékeny interakciókat várnak el digitális platformokon, és ha ez elmarad, az adott termék versenyhátrányba kerül.

A UX designer munkája kulcsfontosságú szerepet játszik az ügyfelek elégedettségében. Ha a felhasználóknak pozitív élmény az adott oldal vagy online szolgáltatás használata, nagyobb eséllyel térnek majd vissza.

Magasabb konverziós arány

Az intuitív felhasználói folyamatokra és felületekre összpontosítva a UX designer jelentősen növelheti a konverziós arányt (azaz puszta látogatókból feliratkozókat és/vagy vásárlókat szerezhet).

Csökkentett support/ ügyfélszolgálati költségek

A UX designer munkája az ügyfélszolgálati költségek csökkenéséhez vezethet, mivel olyan felületeket alakítanak ki, amelyek minimalizálják a felhasználói félreértéseket és elakadásokat.

Bizalomépítés

A jó UX megalapozza a felhasználók bizalmát az adott márkával szemben.

Csökkentett fejlesztési költségek

Ha a UX designer már a projekt elején is jelen van, a hosszú távú fejlesztési költségeket is csökkentheti. Ezt úgy éri el, hogy már a kezdetektől fogva koncentrál a potenciálisan előforduló problémákra.

Ügyfélmegtartás

Végül pedig a pozitív felhasználói élmény megteremtésével a UX-es munka ösztönzi az ügyfélmegtartást (azaz kisebb az esélye, hogy a felhasználó átcsábul a konkurenciához).


UX designert keresel?

Ha informatikai szakemberre, például UX designerre (vagy UX/UI designerre) van szükséged belsős csapatodba, IT specialista fejvadászaink megtalálják a hiányzó tehetséget.

Ha határozott időre, konkrét projektre keresel UX designert vagy egyéb informatikai szakembert, IT contracting keretében segítünk.


UX designer egyéni kompetenciák/ soft skillek

Empátia

Ahhoz, hogy az elkészült design valóban felhasználóközpontú legyen, a UX designernek rá kell hangolódnia a felhasználók igényeire, motivációira és potenciális nehézségeire.

Kommunikáció

A tervezési döntéseket kommunikálni kell, méghozzá hatékonyan. A UX designer munkakör egyik nagy kihívása, hogy nem elég, ha ő érti a felhasználói igényeket, másokat is meg kell győzni azok fontosságáról. Gyakran előfordul, hogy rövid távon költségesebb a jó UX biztosítása, hosszú távon viszont jelentősen megtérül, ehhez pedig meg kell szerezni a felsőbb vezetéstől a buy-int. Ez meggyőző kommunikációs készségek nélkül nagyon nehéz.

Együttműködés

A fejlesztőkkel, termékmenedzserekkel, marketingesekkel és más stakeholderekkel való harmonikus együttműködés elengedhetetlen a sikeres megvalósításhoz.

Problémamegoldás

A UX design magában foglalja a felhasználó nehézségeinek megoldását és pain pointjainak megszüntetését, ami kreatív és analitikus megközelítést igényel.

Tárgyalókészség

A UX designer sokszor két (vagy több) tűz között van, hiszen az ő feladatuk képviselni a felhasználók érdekeit, miközben figyelembe kell venniük az üzleti célokat és az esetleges technikai korlátokat is.

Alkalmazkodóképesség

A UX designer munkakörnyezete a folyamatos és gyors technológiai változások miatt gyakran változik, ehhez pedig nyitottnak kell lenni az újdonságokra. Új projektek, design eszközök/ egyéb toolok, módszertanok… a rugalmas alkalmazkodás ebben a feladatkörben elengedhetetlen.

Hatékony időbeosztás

A UX designerek feladatai alapból szerteágazók, különösen kollaboratív munkakörről van szó. Ráadásul ha ügynökség foglalkoztatja őket, akár több projekten is dolgozhatnak párhuzamosan. Ezért elengedhetetlen, hogy jól gazdálkodjon az idővel és jól priorizáljon.


UX designer tévhitek

Egyre többen tudják, mi is az a UX, de még mindig sok félreértés övezi a szerepkört. Következzen végezetül néhány ilyen tévhit:

„A UX-től lesz dizájnos a termék”

Bár a vizuális esztétika is szerepet játszik a UX-ben, a UX designer munkájának nem ez a fő fókusza. Mélyen belemerül a felhasználói igényekbe, kutat, és megtervezi a user journey-t. Az esztétika biztosítása elsősorban a UI designerek és graphic designerek feladata.

„A tapasztalt UX designer ki tudja váltani a felhasználói tesztelést”

Nem teljesen. Bár hasznos lehet, ha maga is teszteli a terméket heuristic evaluation keretében, ez még nem ad teljes képet. Tucatnyi különböző kutatási módszert (interjúk, felmérések, usability tesztek, stb.) alkalmaznak, hogy megértsék a felhasználó nézőpontját – a UX designer nem a felhasználó!

„A UX designt egyszer kell jól megcsinálni”

Félreértés, hogy ha egy projekt megvalósul, a UX designer munkája véget ér. A UX folyamat iteratív. Az implementáció utáni visszajelzések, az analitika és a felhasználói tesztelés további finomításokhoz vezetnek.

„A felhasználók mindig tudják, mire van szükségük”

Bár a felhasználói visszajelzések nagyon hasznosak tudnak lenni, helyén kell tudni kezelni őket. Lényegében mindenki, aki UX designernek tanul, találkozik ezzel a Henry Ford-idézettel: "Ha megkérdeztem volna az embereket, hogy mit szeretnének, azt mondták volna, hogy gyorsabb lovakat". A felhasználók gyakran a jelenlegi tapasztalataik keretein belül gondolkodnak, és nem képesek előre látni az innovatív megoldásokat, vagy megfogalmazni a mögöttes igényeket.

Másrészről: nem lehet minden egyes felmerülő igényt integrálni a termékbe. A sokféle és néha egymásnak ellentmondó visszajelzések olyan terméket eredményezhetnek, amelybe rengeteg funkciót „tömnek bele”, ezzel pedig az elveszítheti alapvető céljait. Az eredmény: túl sok funkciót próbálnak lefedni, vagy túl sok, különböző igényt próbálnak kielégíteni a termékkel.


Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is!


Ehhez kapcsolódó témák

Success message!
Warning message!
Error message!