Ne hagyjuk elveszni új munkatársunkat, mielőtt még belépne az ajtón!

Bluebird Admin

2020. február 7.


Avagy: nehezen szereztük meg az új munkatársunkat, ne hagyjuk elveszni, mielőtt még belépne az ajtón! Gyakorlati pre-onboarding tennivalók.

More...

Manapság, amikor igazi harc folyik a munkáltatók között egy igazi tehetség leigazolásáért, a HR csapatok tagjai nem dőlhetnek csak úgy elégedetten hátra, mikor egy kiválasztási folyamat végére érnek és kezet fognak a leendő munkatárssal. Szűcs Judit operatív igazgatónk nem először ír az új kollégák integrálásának fontosságáról.

A HR-nek az úgynevezett pre-onboarding szakaszban – a sikeres egymásra találás, azaz az ajánlat elfogadása és a munkába állás első napja között – számos feladata van. Egyrészt azért, mert nem szeretnéd elveszíteni az új kiválasztottadat; másrészt azért, mert szeretnéd, ha az új munkaerő minél zökkenőmentesebben és gyorsabban integrálódna a már meglévő csapatba.

Bluebird Szűcs Judit


Azt is fontosnak tartom, hogy segítsük a jelölteket kiállni a saját érdekeikért, elvárásaikért; máskülönben idővel vagy a munkavállaló vagy a munkáltató lesz csalódott. Előfordult például, hogy egy jelentkező nagyon szeretett volna csatlakozni hozzánk, ugyanakkor élethelyzetéből fakadóan a napi 8 óra munkavégzés sok lett volna neki. Elutasította az ajánlatot. Mivel éreztem, hogy valami lehet a háttérben, egy mélyebb beszélgetés során sikerült az említett információt kiszednem belőle. Végül megegyeztünk napi 7 órás munkakörben.

Sokan mondják, hogy meg kell győznünk a jelöltet arról, hogy nálunk jobb helye sehol sem lehet. Ez a Bluebirdnél roppant egyszerű, mi ezt nemcsak mondjuk, de valóban így is gondoljuk.

A pre-onboarding szakasz jellemzően egy bő felmondási időnyi ideig, tehát nagyjából 30, rosszabb esetben 60 napig tart, amelyhez hozzáadódhatnak azok a napok is, ameddig a munkavállaló valóban eljut az előző helyén a felmondás megvalósításáig. De mit is tehetünk ezekben a napokban? Megpróbáltam csokorba szedni azokat a bevett gyakorlatainkat, amik segíteni szokták az új csapattag érkezését:

Üdvözlő e-mail

A személyes találkozó után ezzel is jelezhetjük, hogy mennyire fontos nekünk a csatlakozása. Egyúttal rögtön fórumot biztosítunk számára ahhoz, hogy az új munkatárs az esetlegesen felmerülő kérdéseit a jövőben feltehesse.

Telefonhívás

Megkereshetjük telefonon és rákérdezhetünk arra, hogy merült-e fel kérdése a személyes találkozó óta? További hozadék, hogy a rendszeres kommunikációval bizalmi viszony alakulhat ki, így még időben kezelhetjük az esetleges megtorpanásokat, a bizonytalanságot.

Nem csak a HR-ből áll a cég

A pre-onboarding szakaszban is kifejezetten fontos, hogy a leendő munkavállaló szakmai oldalról is folyamatosan azt érezze, hogy számítanak rá és a munkájára. Egy telefon a munkába állás előtt pár nappal a közvetlen vezetőjétől vagy más felettesétől tökéletesen alkalmas erre – és a felelős vezetőknek kell tudniuk időt szakítaniuk a hívásra.

Fontosnak tartom a munkaszerződés elküldését, véleményeztetését is. Nem mellesleg egy újabb direkt csatornát teremtünk az esetleges kérdések megtárgyalására, és az első nap, illetve az első hét eseményeinek várható menetrendjét is tisztázhatjuk.

A csapattaggá tenni, mielőtt a csapat része lenne

Ha az új munkatárs első munkanapja előtt esedékes valamilyen – félig külsősök előtt is vállalható – közösségépítő programunk, hívjuk meg rá a leendő munkatársunkat.

A lehető legtöbb információhoz juttatni:

Minden szempontból praktikus, ha a munkatárs már az első nap úgy érkezik meg, hogy széles körű ismeretei vannak a munkaadójáról, a pontos feladatáról, sőt akár az alkalmazott rendszerekről és folyamatokról is. Biztosítsunk számára már a belépése előtt egy olyan offline vagy online információs csomagot, amelyek segítik a felkészülésben!

Ugyanakkor fontos mindennek az időzítése is: magamnak is tanulságként írom, hogy egy pörgősebb időszakban (pl. karácsonykor) nem szerencsés onboardingot szervezni.

Felkészíteni azokat, akikhez érkezik

A pre-onboarding szakaszban nem csak az új munkavállalóra szükséges figyelmet fordítanunk, hanem a leendő csapatának tagjaira is. És itt érdemes nagyvonalúnak lennünk: annak a jelenlegi munkatársunknak is fontos egy új ember érkezése, aki közvetlen munkakapcsolatban nem lesz vele. Mindenkinek kellemesebb lesz az első nap, ha kölcsönösen rendelkeznek egymásról információkkal: gondoskodjunk arról, hogy a kollégáink mindegyike tisztában legyen azzal, hogy ki fog melléjük ülni jövő hét hétfőn.

Ha elsőként szeretnél értesülni legfrissebb blogbejegyzéseinkről, kövesd LinkedIn és Facebook oldalunkat!

Tudj meg többet szolgáltatásainkról ITT!

Írj nekünk!