8 tipp a hatékony home office-hoz

Réfi Balázs
2023. január 6.

Home office, távmunka, otthoni munkavégzés, full remote munka. Mit jelentenek ezek pontosan és hogyan lehetsz hatékony?

More...

Mi az a home office?

Nagyon sok fogalom keveredik mostanában. Home office, otthoni munkavégzés, távmunka, remote munka. Melyik mit jelent? Tegyünk rendet a fejünkben!

Home office jelentése

A home office nem más, mint az alkalmi otthoni munkavégzés. Ennek lehetőségét a munkáltató biztosíthatja a munkavállaló részére. Munkaszerződésben nem szükséges rendelkezni róla, elegendő lehet akár egy belső szabályzat vagy egy munkáltatói utasítás is ahhoz, hogy a munkavállaló otthonról végezhesse el feladatait. 

Fontos jellemzője az otthoni munkavégzésnek az alkalmi jelleg, ugyanis ha nem alkalmi, hanem rendszeres munkavégzésről beszélünk, aminek a helyszíne nem az iroda, akkor távmunkáról beszélünk. (Ebben a blogposztban nem térek ki az egyéb munkarendekre, mint például vezénylés. Maradjunk a home office témakörön belül!)

Távmunka jelentése

A távmunka olyan rendszeres munkavégzés, melynek helyszíne nem a munkáltató székhelye vagy telephelye. Fontos jellemzője, hogy a munkavégzés számítástechnikai eszközön történik és a munka eredményének átadása is elektronikus úton valósul meg. Rendszeres munkavégzésről beszélünk, melynek feltételeit munkaszerződésben szükséges rögzíteni. A távmunka típusú munkához mindkét félnek hozzá kell járulnia, azaz a munkavállaló egyoldalúan nem rendelheti el.

A távmunkát gyakran remote munkavégzésnek nevezzük. A full remote fogalom alatt pedig a teljes távmunkát értjük. Amennyiben a távmunka nem teljes, akkor a felek (munkavállaló és munkáltató) abban állapodnak meg, hogy a munkavállaló heti hány napban dolgozik a munkavállaló székhelyén vagy telephelyén, és hány napban attól eltérő helyen.

Távmunka esetén a munkavállaló munkarendje lehet kötetlen, de lehet a szokásos irodai munkarend is (például 9-17h).


8 tipp a sikeres otthoni munkavégzéshez

Az otthoni munkavégzés egyszerűnek tűnhet. Főleg akkor, ha még sosem dolgoztál otthonról. Fel sem merülnek a lehetséges problémák mindaddig, amíg el nem kezded.

Jobb előre gondolkodni, átgondolni a lehetséges nehézségeket és megtalálni a megoldást. Ebben szeretnék segíteni számodra. Remélem, hasznosnak találod a home office tippeket!

1. Alakítsd ki az otthoni munkakörnyezeted!

Az irodai munkakörnyezet általában ergonómikus, az asztalok és székek pont olyanok, amelyekkel a munkavégzés kényelmes. Otthon ez nem feltétlenül így van, hiszen otthonra az ember először kanapét vesz, nem irodai forgószéket.

Alakítsd ki a megfelelő környezetet otthon! Legyen kényelmes széked, megfelelő méretű asztalod, annyi monitorod, amennyi kell a kényelmes munkavégzéshez. Ha laptopot használsz, mindenképpen vegyél monitort, billentyűzetet és egeret. Laptopon touch paddel dolgozni szerintem nem lehet. 

Fontos, hogy legyen megfelelő sebességű interneted, mert ha csak lassú elérésed van, akkor meg fogsz őrülni, ez garantált.

Legyen elegendő természetes fény az asztalodnál!

2. Alakítsd ki az időbeosztásod!

Nyilván a munkáltatón és a csapaton is múlik, hogy milyen időbeosztással dolgozol. De ha van rá lehetőséged, hogy egyéni időbeosztás szerint dolgozz, akkor gondold át alaposan, hogy mi lenne az ideális számodra.

Számomra például az az ideális, ha este a gyerkőceim lefektetése után hetente legalább 1-2 alkalommal tudok még dolgozni néhány órát. Ekkor ugyanis senki sem zavar, tudok írni (akár hosszabb blogposztokat is). Cserébe szerda reggelenként elmegyek az egyik gyerkőcömmel úszásra. Sérül a munka vagy a magánélet ebben az esetben? Nem hiszem, legalábbi számomra nem.

3. Tarts szüneteket, ne változz zombivá!

Az otthoni munkavégzés során több okból is fontos, hogy szüneteket tarts. Először is, a szünetek megtartása segíthet megelőzni a kiégést és fenntartani a hatékony munkát. A hosszú ideig tartó, szünetek nélküli munkavégzés fáradtsághoz és csökkent hatékonysághoz vezethet. Ha rendszeresen megállsz, azzal időt biztosítasz a feltöltődésre és az újbóli összpontosításra, ami javíthatja a koncentrációdat és a teljesítményedet. Nem is beszélve az egészségedről, beleértve a vérkeringésedet!

OK, de hogyan tarthatok szüneteket home office-ban? - kérdezheted joggal. Hát így:

  • Időnként állj fel a számítógép mellől, nyújtózz, sétálj egy kicsit, mozgasd át magad! Azt figyeltem meg magamon, hogy amikor az irodában dolgozom, akkor sokkal többet mozgok, mint itthon. Az irodában kimegyek a konyhába, csinálok kávét, beszélek ezzel, beszélek azzal, odamegyek egy kollégához, stb. Itthon a legtöbb interakció egy egérkattintással vagy gépeléssel kezdődik. Lényegesen kevesebbet mozgok. És ha egyáltalán meg sem mozdulok, csak dolgozom, akkor estére ténylegesen elzombulok.
  • Ha teheted, tölts időt a szabadban. Ez könnyen megy, ha fás környezet vesz körül, vagy ha egyszerűen ki tudsz menni a kertbe. A lényeg szerintem az, hogy lásson a Nap és te is őt. Nagyon komoly feltöltő hatása van már annak is, ha csak akár 10 percre kint vagy levegőn és süt a Nap.
  • Van olyan, hogy teljesen kimerülsz napközben. Tudom nem szokványos (főleg egy cégvezetőtől), de azt javaslom, hogy csinálj egy gyors 10-15 perces szundit. Sokkal hatékonyabb leszel utána, mintha végig kényszeríted magad a napon. 10-15 perc nem a világ, de hihetetlen energiaszint növekedést tud adni.
  • Alkalmazz mindfulness- vagy légzési technikákat! Segítségükkel csökkentheted a stresszt és növelheted energiaszintedet. Vannak olyan cégek, akik vállalatok számára komplett csomagként kínálnak segítséget (pl. MNDFL flow well-being ügynökség), de egyénileg otthon saját magad is figyelhetsz arra, hogy időt szánj rá.
Home office tippek - MNDFL flow - Bluebird blog

4. Legyen egyértelmű, hogy mi számít sikeres munkavégzésnek!

A "mikor végzem jól a munkámat" kérdést nagyon fontosnak tartom. Érd el, hogy vezetőt konkrétan meghatározza, vagy közösen végigbeszéljétek! Neki is jó, neked is jó, egyértelmű lesz mindenki számára. És nem csak egyértelmű lesz számodra, hanem örömet is fog okozni, amikor eléred a kitűzött célokat és kimondhatod: "Jól végzem a munkámat!". Persze sokak számára nem elég ez a belső megerősítés és mástól is hallani szeretnék. Ha így van veled is, kérj visszajelzést vezetődtől!

5. Készítsd feladatlistát!

Csodákra képes, ha a reggelt azzal kezded, hogy leírod egy papírra, hogy milyen feladatokat akarsz aznap elvégezni. Mit nyersz ezzel?

  • Megtervezed a napodat, egyfajta keretet adsz neki.
  • A feladatlista megmutatja, hogy nem mindent kell aznap megcsinálnod, csak a kitűzött feladatokat. Szokták mondani, hogy Róma nem 1 nap alatt épült, és milyen igaz ez! Napi 5-10 feladat és lépésről lépésre garantáltan eléred, amit szeretnél.
  • Ha a feladatok előtted vannak a papírok, sokkal egyszerűbb priorizálni, mint ha fejben lennének a feladatok.
  • Kezdd a fontos és sürgős dolgokkal! Ezekkel érdemes leginkább haladni.
  • Ha elvégeztél el feladatot, ne csak áthúzd a feladat nevét a listádon, hanem helyette pipáld ki. Az agyadnak nagyon jót tesz, ha pozitív visszajelzéseket kap. Márpedig a pipa azt jelenti: elkészült, teljesült, megcsináltam! Az áthúzás ezzel szemben elég negatív. Jutalmazd magad, megérdemled, hiszen megcsináltad a feladatot!

6. Annyit legyél home office-ban, amennyi számodra ideális!

Ha elég jól ismered magad, akkor tudni fogod, hogy milyen az önfegyelmed. Van, aki képtelen otthon egyedül dolgozni, mert hirtelen mindig valami más köti le a figyelmét; a mosatlan tányérok, a nagyra nőtt fű, a Facebook, vagy bármi más. De a munka nem megy otthon. Ebben az esetben azt javaslom, hogy ha magadra ismersz, akkor inkább válaszd az irodai munkát, mielőtt a romló vagy gyenge teljesítményed problémákat szül. 

Szintén érdemes az irodában dolgoznod, ha az otthoni körülmények nem megfelelőek a hatékony munkavégzésre. Sok embert ismerek, akik heti 4-5 napot is az irodában dolgoznak, egyszerűen azért, mert ott minden körülmény adott és ott tudnak igazán a munkájukra figyelni. 

Home office tippek - Bluebird

7. Ne hajszold túl magad!

Fontos, hogy ne hajszold túl magad. Mindezt cégvezetőként mondom, hiszen ebben a pozícióban is fontos számomra, hogy munkatársaim ne égessék ki magukat. Nem csak barátként mondom ezt a barátaimnak, de vezetőként is a munkatársaimnak. 

Egyszer egy nagyon okos ismerősöm mondta azt nekem, hogy "Balázs, maga tehetséges ember. És a tehetsége maga az intenzitás, amivel csinálja a dolgokat." Mondanom sem kell, hogy nagyon jól esett számomra. De ez a jellegű intenzitás néha túlhajszoltsághoz vezethet. Amikor azt érzed, hogy nem akarsz még lefeküdni aludni, mert még ezt, meg ezt megcsinálnád, azt érdeklődésnek vagy feladat iránti elkötelezettségnek hívnám. Ha ez gyakran megtörténik, akkor már gyanakodnék. Ha viszont mindennapossá válik, akkor úgy gondolom, hogy ez egyenes az út a túlhajszoltság felé. Egyszer csak eldőlsz, olyan fáradt vagy. Nem biztos, hogy érdemes. Sőt! Azt javasolnám, hogy figyelj arra, nehogy túltold a biciklit.

Home office-ban a szorgalmas emberek nagyon könnyen erre az útra lépnek. Dolgoznak, dolgoznak és hirtelen már többet dolgoznak, mintha az irodában lennének. A többet dolgozással nincs gond, ha abból ered, hogy szereted csinálni, amit csinálsz. De próbálj mértéket tartani! 

8. Ne szakadj ki a közösségből!

Sajnos láttam már embereket úgy kiszakadni a munkahelyi közösségből, hogy egy idő után fogták magukat és elmentek máshova dolgozni. Korábban ez nem történhetett volna meg, hiszen aktív tagja volt a csapatnak. Az elszigetelődés viszont olyan erővel képes megbontani a munkahelyi kapcsolatokat, hogy visszafordíthatatlanul elmagányosodnak néhányak. Legalábbis munkahelyi kapcsolatok vonatkozásában.

Másik nehézség az újonnan érkező kollégák beilleszkedése. Nagyon nehéz egy virtuálisan elérhető közösségbe beilleszkedni. Persze vannak olyanok, akiknek erre nincs igényük és ez is rendben van. De ha belegondolok, hogy így kellene dolgoznom, nem lennék boldog tőle. Figyeld meg magad, figyeld meg, hogy mennyire szükséges számodra a munkahelyi közösség. Ha nagyon, akkor járj be többet és tölts több időt munkatársaiddal az irodában!

IT projektek esetén erről a szempontról gyakran nem érdemes beszélni. Egyrészt azért, mert a remote fejlesztő az eseten többségében senior, aki az adott projektfeladatot jött elvégezni, másrészt azért, mert a projekt határidővel rendelkezik és a zárást követően a remote fejlesztő valószínűleg máshol, másik projekten dolgozik tovább.


Mi a leggyakoribb: a full home office, a hibrid munkavégzés vagy az irodai munkavégzés?

Nagyon kíváncsiak voltunk, hogy IT területen hogyan alakul a home office - hibrid munkavégzés - full remote munkavégzés aránya, ezért 2022. novemberben indítottunk a LinkedIn-en egy szavazást. Ezt a kérdést tettük fel:

LinkedIn szavazás: Irodában dolgozol vagy home office-ban?

Home office vagy irodai munkavégzés - felmérés - Bluebird

A válaszlehetőségek az 5 nap irodától az 5 nap home office-ig terjedtek.

A szavazás eredmény nyilvánvalóan nem reprezentatív, de számunkra nagyon fontos volt, hogy visszajelzést kapjunk azoktól, akik a Bluebird követői vagy akik a Bluebird posztokat látják a LinkedIn-en.

Nagyon sokan szavaztak. 2 455 szavazat rengetegnek számít a LinkedIn-en, főleg magyar nyelvű poll esetén. Éppen ezért nagyon örültünk, hiszen így a szavazásnak van súlya, az eredmények alapján pedig képet festhetünk az aktuális (főként budapesti) helyzetről.

A szavazás eredménye

  • 932 ember jelölte be az 5 nap home office lehetőséget. Ők azok, akik valójában full remote dolgoznak. 
  • 874 fő heti 1-2 napot tölt az irodában, a többit home office-ban.
  • 423 ember heti 3-4 napot tölt az irodában.
  • Csupán 226 fő (a válaszadók 9%-a!) tölti minden napját az irodában.

Mi ebből a tanulság? Számomra az, hogy a munkavállalók közel háromnegyede többnyire otthon dolgozik, azaz az elmúlt években elindult otthoni munkavégzés, mint fő irány valóban teret nyert Magyarországon is. 

Emlékszem, a COVID előtti időkben heti 1-2 nap otthoni munkavégzés már nagy szónak számított és vonzó volt a munkavállalók számára. Ma már a full remote munkavégzés vagy a heti 1-2 napi irodai munkavégzés (és a többi home office) az az ajánlat, amit a munkavállalók várnak. Azt gondolom, hogy emellett nem is mehet el egyetlen cégvezető sem. Bár az más kérdés, hogy nem minden szektor olyan, mint az IT és nem minden munka olyan, hogy otthonról is elvégezhető.


Home office vagy irodai munkavégzés?

Munka sebessége

Sokan úgy élik meg, hogy az irodában lassabban lehet haladni a munkával. Irodai jelenlét esetén ott vannak a munkatársak, akikkel ha beszélsz, megy az időd. Persze. De én úgy gondolom, hogy ha egy csapatban, közösségben dolgozom, akkor nagyon jó, hogy van közöm a munkatársaimhoz és nem csak arról tudok, hogy mit csinál, hogyan dolgozik, hanem arról is, hogy ki ő valójában, mivel szeret foglalkozni, mi a hobbija. Olyan dolgokat is, amik a magánéletének része. Erről persze nagyon megoszlanak a vélemények és a LinkedIn szavazás során 1-2 hozzászólásban meg is jelent az a gondolat, hogy nem azért dolgozunk, hogy másokat megismerjünk vagy szocializálódjunk, arra ott van a család. Ez is egy vélemény.

Munka sebességét irodai környezetben IT területen a hardverek minősége is befolyásolja és furcsán hangozhat, de az irodai környezet sok esetben gyengébb lehet, mint az otthoni. Lassabb gépek, kevesebb monitor, rosszabb körülmények. Ezt hallva sok munkavállaló bizonyára a fejét fogja és azon gondolkodik, hogy ez hogyan lehet. De ne felejtsük el, hogy IT területről beszélünk, ahol a fizetések magasak, az otthoni munkavégzés körülményei is vélhetően átlag felettiek.

Otthoni iroda

Sok IT szakembernek az otthonában külön iroda került kialakításra. Hát persze, hiszen nincs is viccesebb, mint amikor online meeting közben a gyerkőc megjelenik és megkérdezi: "Ki az a csúnya bácsi?" 

Gyakran nálam is előfordul, hogy akár nem is 1, hanem 2 gyerkőc jön be a szobába egy meeting alatt és egyik az egyik lábamra ül, másik a másikra. Én nem érzem rosszul magam ilyen helyzetben, mert számomra a gyerkőcök a mindennapjaim részei és elférnek egy munkamegbeszélésen is. 

Home office - Bluebird blog

De azért vannak olyan helyzetek, amikor nagyon hátráltató lehet és nem tudok rendesen odafigyelni, vagy a beszélgetés még nem is magyarul folyik. Na, ekkor lehet kapaszkodni.

Összességében az otthoni külön irodát nagyon jó ötletnek tartom és nem csak ezért, mert ott nyugodtabban lehet dolgozni, ha támadnak a gyerekek, hanem azért is, mert így (talán) elkülöníthető a munkaidő és a nem munkaidő. 

Munkahelyi iroda

Sok ember számára az otthoni munkavégzés nem opció. Nem mindenkinek van olyan lakása vagy háza, ahol irodai környezetnek megfelelő szinten lehet dolgozni. Ha pedig nincsenek meg az alapvető feltételek, akkor nem is várhatunk jó minőségű munkavégzést. 

Bizalom

Ahol nincs bizalom, és annak feltételei, ott a home office inkább hasonlít egy tragikomédiára, mint rendezett munkavégzésre. Az elmúlt években sokszor lehetett olvasni naplózó rendszerekről, amelyekkel meg lehet figyelni a munkavállalók tevékenységét. Na, ez az a pont, ahol nem érdemes erőltetni az otthoni munkavégzést. De nézzük, mi kell ahhoz, hogy a home office működőképes legyen!

Egyértelmű elvárások

Véleményem szerint a legtöbb félreértés abból adódik, hogy nem egyértelműek az elvárások. Mit várok tőled, mint munkavállalótól? Mikor végzed jól a munkádat? Mi az, amit csinálnod kell? Mikorra milyen eredményt kell elérni? Szerintem ezek azok a kérdések, amiket mindenképpen tisztázni kell. Ezek hiányában mindenki csak lebeg a vízben és fogalma sincs, hogy éppen jó vagy nem, amit elért.

Átláthatóság

Átláthatóság alatt (transzparencia) természetesen nem a kémprogramok biztosított információkat értjük. Mert ez az, aminek egyáltalán nincs helye a munkahelyi életben (sem).  Sajnálatos, hogy az elmúlt években néhány cég ebben látta meg a minőségbiztosítás és hajcsárkodás legjobb eszközét, de nem, ez nem elfogadható. Egyáltalán nem az.

A kétségek kizárásának legjobb eszköze az átláthatóság. Ez alatt pedig azt értem, hogy amennyiben az egyértelmű elvárásoknak való megfelelés eredménye átlátható, akkor mindenki boldog. Legkönnyebb persze a mennyiségi adatok és eredmények átláthatóságának elérése. Például sales esetén: hány ügyfelet kerestél fel, mekkora a konverzió, hány új szerződést kötöttünk. Ha sales munkatársként tudod, hogy pontosan mi a mennyiségi és minőségi elvárás, akkor jobban fogsz tudni dolgozni és büszke leszel saját teljesítményedre. Mert tudni fogod, hogy mikor végzed jól a munkád és mikor lehetsz büszke.

Home office blog - Bluebird

Időmegtakarítás

Esetenként a munkahelyre történő bejárás akár egy, másfél órát is igénybe vehet. Vagy akár többet is. Home office esetében ez a plusz idő nincs, ezért az értékes idődből meg tudsz takarítani és tudod másra, például a családra, gyerekekre, barátokra fordítani.

Saját magam ezt kicsit máshogy élem meg. Otthonról az irodáig kb. 40-50 perc az út. Autóval közlekedek és ez a 2x40-50 perc tökéletes lehetőséget biztosít arra, hogy:

  • elintézzem a telefonhívásaimat,
  • tanuljak audio tartalmakból (bár legjobban youtube és LinkedIn learning videókat szeretek hallgatni)
  • szimplán csak ne gondolkozzak és nyugodtan zsilipeljek munka és család között.

Időbeosztás

Irodai munkavégzés esetén az időkorlátok többnyire egyértelműek, még akkor is, ha rugalmas munkarendben dolgozol. Otthoni munkavégzés esetén alapvetően kétféle működés különböztethető meg: a rugalmas és a kötött.

Rugalmas időbeosztás esetén a legfontosabb az elért eredmény és nem az, hogy elérhető legyél. Kötött munkarend esetén (pl. 9-17h) az is fontos, hogy elérhető legyél. Munkahely válogatja, hogy melyik hol alkalmazható.

Önfegyelem

Sok ember meglepődött, amikor COVID alatt home office-ba kényszerült, ugyanis azzal szembesült, hogy nincs meg a szükséges önfegyelme és szüksége van keretekre. Ezek között a keretek között tud megfelelően dolgozni, ez a keret biztosítja a munka és magánélet szétválasztását. 

Sokan éppen ellenkezőleg éreztek. Végre saját maguk oszthatják be, hogy mikor mivel haladnak. Ennek eredménye nagyon sok esetben a megnövekedett hatékonyság, nagyobb odafigyelés, kiegyensúlyozottabb életvitel lett. Nálunk a Bluebird-nél munkatársaink kitűnő önfegyelemmel rendelkeznek, elhivatottak, jól tudják kezelni a home office-t. Persze az is igaz, hogy a teljesítményük transzparens, így egyértelműen látszódnának a problémák, ha felmerülnének, sőt olyan vezetőkkel dolgoznak, akik pontosan tudják, hogy kinek mikor van szüksége támogatásra. De nézzük meg, milyenek a Bluebirdben az otthoni munkavégzés szabályai!


Home office rendszer a Bluebird-ben

Céges szinten full home office rendszerben működünk a Bluebirdnél, de minden vezető a saját csapatában eltérő módon szabályozhatja a HO / irodai jelenlétet.

Igen, ez nagyon sok kérdést felvethet (pl. ha eltérő módon dolgoznak az emberek, akkor nincs-e feszültség ebből; vagy: ez a felelősség áthárítását jelenti-e, stb.) Nincs szó egyikről sem.

Otthoni munkavégzés szabályai - Bluebird

Ez fenti szabály működés közben nálunk ezt eredményezte:

  • Heti kb. 2 napot biztosan bejár mindenki. Ez nagyon fontos a közösség szempontjából, részének lenni, beszélni másokkal, sőt megbeszélni olyan dolgokat, melyeket nem Zoom-on vagy Teams-en jó. Együtt lenni jó. 
  • Vannak, akik 4-5 napot vannak bent, mert úgy szeretnek dolgozni. Az irodai környezet alkalmasabb a munkára, szeretik szétválasztani a munkaidőt és a családi- / magánidőt, vagy csak egyszerűen jó önismerettel rendelkeznek és tudják, hogy otthon nem tudnának a munkára koncentrálni és nem haladnának.
  • Senkinél sem okozott ez a működési mód teljesítménycsökkenést. Mindeközben persze mindenki teljesítménye teljesen transzparens. Az elvárás egyértelműek, a "mikor végzem jól a munkámat?" kérdésre megvannak a válaszok. Többnyire. Ahol nincs, ott érezzük a hiányát és dolgozunk rajta.

Azon már rég túljutottunk, hogy vezetőként voltak bennünk kérdések az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Már nincsenek. Öröm a Bluebird csapattal a munka és nagyon jó érzés átélni a bizalmat. Nem csak annak akiben megbíznak, hanem annak is, aki megbízhat másokban. 

Mi így csináljuk.


Remote munkák a Bluebirdnél

Nálunk a Bluebird-nél sok-sok remote munkalehetőséget találsz! Külföldi projekten és magyar projekten egyaránt. Nézd át remote állásajánlatainkat a linkre kattintva!


Ilyennek látják munkánkat azok, akik már feltöltötték önéletrajzukat


Jelentkezés CV feltöltéssel

Önéletrajzok *
(magyar és/vagy angol)
MEGENGEDETT FÁJLOK: DOC, DOCX, PDF, RTF.
MAXIMUM 2 FÁJL (MAXIMUM 10 MB FÁJLONKÉNT).

Húzd ide a fájlokat
vagy

Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedIn és Facebook oldalunkon is!


Kapcsolódó blogtartalmaink

Success message!
Warning message!
Error message!