Sok cég költséges toborzási technikaként tekint a fejvadászatra, de ez nem így van. Lássuk, hogyan segíthet csökkenteni a költségeket a fejvadászat!
More...
Vegyük a következő forgatókönyvet: egy komplex és speciális tudást igénylő projekten dolgozol, ami jóval lassabban halad a kelleténél.
Egyértelmű, hogy több emberre van szükség, így némi gondolkodás és matekozás után felvesz a cég egy új csapattagot. Egy magasan képzett kollégáról van szó, aki pontosan olyan szakértelemmel rendelkezik, amire szükségetek van. Nemcsak a feladatokat oldja meg talpraesetten és hatékonyan, hanem friss szemszögből látja a helyzetet, így innovatív, új megoldásokhoz vezető ötletekkel tud hozzájárulni a munkához.
A következő hetek-hónapok során az új kolléga jelenléte és projekt fellendülése a csapat munkamorálján és produktivitásán is dob egyet, ami végül a projekt sikeres befejezéséhez és további szép eredményekhez vezet. Túl jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen, nem?
Pedig van ilyen. Bár nincs két ugyanolyan elhelyezés, a fenti szituáció nem ritka, ha fejvadász segítségével érkezik az új munkaerő.
Ennek ellenére számtalan vállalat elmulasztja kihasználni a fejvadászat vitathatatlan előnyeit, mert költséges toborzási technikának skatulyázzák be. Ha közelebbről megnézzük a fejvadászat minden eredményét és velejáróját, akkor láthatjuk, hogy valójában több szinten is csökkentheti a költségeket. Lássuk, hogyan!
Mi is pontosan a fejvadászat?
A fejvadászat olyan toborzási technika, amely a magasan képzett és tapasztalt munkaerő azonosítására, bevonzására és megnyerésére fókuszál, általában vezetői szintű vagy speciális pozíciókba. Ez egy proaktív toborzási stratégia, abban különbözik a hagyományos toborzástól, hogy nem csupán az álláshirdetésekre jelentkezők között válogat. A fejvadászok aktívan keresik fel a potenciális jelölteket, gyakran olyanokat, akik nem keresnek aktívan új állást, de nyitottak vonzó, új lehetőségekre.
Így segíthet a költségcsökkentésben a fejvadászat
A fejvadászat rendkívül munkaigényes feladat, és ezt a költségek is tükrözhetik. A fejvadászok általában a jelölt egy éves alapbérének egy bizonyos százalékát számítják fel díjként, ami vezetői vagy egyéb, magasan specializált szerepkörök esetében valóban nagyobb egyszeri költséget jelenthet.
És itt van a kutya elásva: ez az a pont, ahol sok vállalkozás nem látja át a teljes képet. Ha megnézzük közelebbről, sok esetben költségmegtakarítással járó toborzási technikáról van szó.
Nincsenek betöltetlen pozíciók = csökkentett költségek
Egy betöltetlen pozíció, különösen vezetői vagy specializált szinten, nagyon költséges lehet egy vállalat számára. Nem csak arról van szó, hogy csökken a produktivitás a kevesebb munkaerő miatt. A betöltetlen pozíció vagy többletfeladatokat (és stresszt) generál a többi kollégának, vagy arra kényszeríti a céget, hogy lemondjon bizonyos lehetőségekről. A fejvadászat sok esetben jelentősen felgyorsítja a folyamatot, és a megfelelő jelölt megtalálásával minimalizálja ezeket a költségeket.
Jelentősen alacsonyabb munkaerő-fluktuáció = csökkentett költségek
Egy cég eredményessége a munkavállalói szakmai tudásának, motiváltságának és elégedettségének függvénye, tehát nyilván nem mindegy, ki érkezik hozzánk.
A cégek, vállalatok gyakran alábecsülik a munkaerő-fluktuáció költségeit. A kollégák gyors cserélődése márpedig nagyon drága: az álláshirdetések, az újabb és újabb jelöltek interjúztatása és tesztelése, a csapat elkötelezettségének és produktivitásának csökkenése, az új kollégák betanítása mind-mind költséggel jár. (Nem beszélve arról, hogy egy távozás sokszor felmondási hullámot indít el a többi kolléga között is.)
Egy alkalmazott leváltásának ára tág intervallumban változhat, hiszen nagyban függ a betöltött pozíciótól és egyéb konkrét körülményektől. Ezzel együtt általánosságban kijelenthető, hogy egy speciális szerepben dolgozó vagy kiemelkedő tudású kolléga távozását jobban meg fogja sínyleni a költségvetés. Egy, a Culture Amp által végzett kutatás szerint egy alkalmazott leváltásának átlagos költsége a munkavállaló fizetésének 30 és 200 százaléka között mozog.
A fejvadászoknak nemcsak abban van komoly tapasztalatuk, hogy felmérjék a jelöltek szakmai tudását, hanem kiemelten figyelnek arra is, hogy a szakember minden szempontból illeszkedjen a partner csapatába. Ezzel közép- és hosszútávon jelentősen csökkenthetik a fluktuációval járó költségeket.
Nincs szükség drága adatbázis-előfizetésekre = csökkentett költségek
A toborzási adatbázisok vagy szakmai közösségi platformok előfizetéses funkciói megkerülhetetlenek a potenciális jelöltek felkutatásához, különösen a speciális pozíciók esetében.
Bár ezekre az eszközökre mindenképp szükség van a sikeres jelöltkereséshez, gyakran borsos előfizetési díjért cserébe vehetők csak igénybe. A keresések intenzitásától és speciális igényektől függően ezek a költségek könnyen felhalmozódhatnak.
A LinkedIn kiváló példa: a toborzásra szakosodott szolgáltatásai, például a LinkedIn Recruiter elérhetővé teszik a célzott keresést és a jelöltek egyszerűbb direkt megszólítását (akkor is, ha az illető nem szerepel a kapcsolataink között). A Profession (vagy akár a Glassdoor) szintén egyedi jelöltkeresési, hirdetési és kapcsolatépítési lehetőségeket kínál, amelyek segíthetnek a toborzóknak elérni és megszólítani a tehetséges szakembereket. Ezek a szolgáltatások a szükséges funkcionalitás szintjétől függően változó áron vehetők igénybe.
Ha fejvadászokkal dolgozol együtt, nincs szükség fenntartani a költséges előfizetéseket.
Garanciák = csökkentett költségek
Egyes fejvadász cégek garanciát vállalnak a közvetítéseikre – mi legalábbis a Bluebirdnél így teszünk. Így nem kell attól tartani, hogy az új kolléga nem illik majd a csapatba: probléma esetén mi felelünk azért, hogy új szakembert találjunk a pozícióra. Ha ez egy fejvadász cég segítsége nélkül történne, ezen a ponton újra kellene kezdeni az időigényes és költséges keresést.
A hagyományos toborzás vs. fejvadászat költségei
Szóval miben is különbözik a fejvadászat a hagyományos toborzástól, és melyik milyen költségekkel (és megtakarításokkal) jár?
A hagyományos toborzás első pillantásra kevésbé tűnik költségesnek, de érdemes egy második pillantást is vetni a témára. Ez egy hosszabb, munkaintenzív és buktatókkal teli folyamat, különösen a magas szintű vagy speciális állások esetében.
Az álláshirdetések nem biztos, hogy elérik a megfelelő jelölteket, a HR-csapat pedig napokat tölthet az önéletrajzok átnézésével és az interjúk lebonyolításával – a végén pedig előfordulhat, hogy a felvett munkaerő nem válik be vagy hamar távozik, így kezdődhet elölről a keresés. (Arról nem is beszélve, hogy a HR-szakemberek nem minden esetben rendelkeznek a szükséges mély szakmai ismeretekkel ahhoz, hogy sikeresen kiszűrjék a legjobb jelölteket az adott speciális munkakörre.)
A fejvadászok ezzel szemben kihasználják a specializált piaci ismereteiket és kiterjedt kapcsolati hálójukat, hogy gyorsabban találjanak kiváló minőségű jelölteket. Ez a hatékonyság időt takarít meg, csökkenti a HR-csapat munkaterhét, és végső soron jobb felvételekhez vezet.
Amennyiben fejvadász céggel szerződünk, a jelölt már felkészülten érkezik hozzánk interjúra, rendelkezik előzetes ismeretekkel a munkavégzés körülményeiről, a pozíció részleteiről, a feladatkörről és a technológiai környezetről. Ez szintén hatékonyabbá teszi és felgyorsítja a kiválasztási folyamatunkat.
Ha az újonnan felvett munkaerő megtartásról van szó, a fejvadászok ismét előnyben vannak. Mivel szigorú szűrési folyamatot követnek és a jelölteket nem csak szakmai tudás, hanem team fit és karriercélok alapján is felmérik, jellemzően olyan alkalmazottakat szereznek partnerüknek, akik elégedettebbek a munkakörükben, és kevésbé valószínű, hogy rövid-és középtávon távoznak.
Fejvadászat = költséghatékonyság nem csak hosszútávon
Összefoglalva a fentieket:
messze felülmúlhatják a kezdeti kiadásokat.
Ráadásul a megfelelő személy biztosítása egy kritikus pozícióra felbecsülhetetlen előnyökkel járhat a vállalat produktivitása, kultúrája és eredményessége szempontjából, így a toborzási költség hasznos befektetéssé válik. Ebből a szempontból egyértelmű, hogy a fejvadászat költséghatékony, hosszú távú megoldást jelenthet a toborzás terén a versenyelőnyt kereső vállalkozások számára. Ha te is kipróbálnád, nézd meg, miért érdemes minket választani!
Hogyan tovább?
Remélem, hasznosnak találtad ezt az áttekintést a fejvadászat költséghatékonyságáról. Ha céged informatikai szakembereket keres, és érdekel az IT fejvadászat vagy az IT contracting, kérjük, vedd fel velünk a kapcsolatot, mert mi szívesen segítünk megtalálni a megfelelő embert az adott feladatra.
Ha elsőként szeretnél értesülni legújabb blogbejegyzéseinkről, kövess minket a LinkedIn-en és a Facebookon!