Szocializáció szervezetten

Bluebird
2019. május 21.

Szűcs Judit, a Bluebird operatív vezetőjének gondolatai pre-onboardingról, onboardingról és utókövetésről.

More...

Egy új kolléga érkezése rengeteg energiát emészt fel munkáltatói oldalról. Ha már ez így van, akkor érdemes ezeket az energiákat értelmes dolgokba, például onboarding programba fektetni. Miért is fontos ez? Egyrészt nem mindegy, hogy egy új kolléga mennyi ideig lesz cégünk alkalmazottja, másrészt az sem mindegy, hogy mennyi idő alatt válik annak teljes értékű munkavállalójává.

Az új jelöltek több, mint 30 százaléka új munkahely után néz az első 6 hónapban (ez az arány magasabb az Y generációs munkavállalók körében) és egy felmérés szerint átlagosan 8 hónapig tart, míg az új alkalmazott eléri produktivitásának maximumát. Új belépők integrálásáról olvashatunk az alábbi blogbejegyzésben Szűcs Judit – a Bluebird operatív igazgatója – tollából.

Új munkavállalóként egy teljesen új munkakörnyezetbe belecsöppenve nem mindegy, hogy az első időszakban mit szívunk magunkba: azt, hogy egy adott munkahelyen magas elvárások mellett ugyan, de jó hangulatban és szervezetten folyik a munka; vagy azt, hogy mindenki panaszkodik, fejetlenség van és minden információt támogatás nélkül, magunknak kell megszerezni.

Ahhoz, hogy munkáltatóként eldönthessük, mi jól csináljuk-e az új kollégák bevezetését a cégkultúránkba, egy kérdést biztosan fel kell tennünk: „Az új dolgozó olyan igaz, valós képet kap az első munkanapján az új munkahelyéről, amit mi is elvárnánk a helyében egy profi munkáltatótól?” Ha a válasz nem, akkor ajánlott újragondolni a beléptetési folyamatainkat.

Az alábbiakban összeszedtem, hogy mire érdemes figyelni.

Pre onboarding

Az onboarding véleményem szerint nem az első munkanapon, hanem már az ajánlat elfogadása után kezdődik. Az új kollégának éreznie kell, hogy várják őt. Ha van rá lehetőségünk, mutassuk be a csapatnak informális formában vagy legalább csörögjünk rá, kérdezzük meg, hogy hogy van, várja-e az első munkanapot, segíthetünk-e neki bármiben.

Első nap

Az első munkanap az új kolléga számára izgalmas és egyben nehéz is. Könnyebbé tehetjük a váltást számára, ha az alábbiakra figyelünk:

Fogadás

Érdemes előre tisztázni, hogy pontosan hány órakor érkezik az új dolgozó, ki fogja fogadni, illetve az első munkanap történésein ki vezeti őt végig (pl. iroda megmutatása, kollégák bemutatása, jelszavak átadása, napi és heti tervezett meetingek ismertetése stb.). És ha egy mód van rá, a kávégép működését se hagyjuk ki a sorból ?

Technikai feltételek

Annál bosszantóbb nincs, ha a technikai feltételek nem állnak kész az új kolléga fogadására. Gondoskodjunk arról, hogy teljes készenlétben várja a munkaasztala, számítógépe (működő levelezéssel és file szerver eléréssel), mobilja, belépő kártyája stb.

Buddy

Ha van rá nyitottság a cégen belül, akkor érdemes úgynevezett „Buddy”-kat kijelölni az új alkalmazottak mellé már az első munkanapon. A Buddy olyan személy, aki informális formában segít az újonnan érkezőknek eligazodni és olyan fontos dolgok tudója, mint például hol lehet és érdemes ebédelni, az egyes szakmai feletteseknek milyen rigolyáik vannak vagy éppen mit hol találni a file szerveren.

Kommunikáció

Ha új kolléga csatlakozik, akkor a munkába állása napján érdemes egy csoportos e-mailben röviden bemutatni és köszönteni. Amennyiben a cégkultúránk engedi, akkor akár játékos formában is ösztönözhetjük, hogy megismerje a dolgozókat (pl. Minden munkavállalót kérjen meg egyesével, hogy jellemezze az adott céget egy szóval. Ezeket a szavakat aztán egy szófelhőbe összerakva kitesznek majd az iroda falára. Így az új dolgozónak lehetősége van szóba elegyedni a régebben ott dolgozókkal és betekintést kaphat arról, hogy hogyan is látják a munkahelyüket.)

Onboarding program

Egy jó onboarding program tartalmaz minden olyan információt, ami segíti az új munkavállalót az adott cégkultúra megismerésében. Az onboarding program egyes témáit érdemes személyes megbeszéléseken prezentálni, hiszen akkor van lehetősége az új belépőnek visszakérdezni és a beilleszkedésében is sokat lendíthet előre a minél több személyes kontaktus.

Véleményem szerint az onboarding program egyes témái jó, ha írásban is megvannak és a file szerveren mindenki számára elérhetők. Miket tartalmazzon mindenképpen?

  • Etikai és magatartási kódexet (öltözködés, viselkedés, munkaidő stb.)
  • Szervezeti ábrát
  • Brand value-t
  • Folyamatok leírását
  • Munkavédelmi leírásokat
  • Cégbemutatót, küldetésnyilatkozatot
  • Egyes szakágak bemutatását
  • Adott pozícióhoz kapcsolódó szakmai információkat

Utánkövetés

Véleményem szerint az onboarding program lezárultakor és azután pár hónappal is érdemes utánkövetést tartani. Emberi, valamint szakmai oldalról is célszerű átbeszélni az új kollégával, hogy a beilleszkedését mennyire tartja sikeresnek.

Összegzés

Munkaadói oldalról miért is nehéz az onboarding végigvitele? Az új belépő integrálása extra kapacitásokat kíván és kimenetele bizonytalan. Ugyanakkor egy jól kidolgozott onboarding folyamat lehetőséget ad arra, hogy az újonnan csatlakozott fel tudja venni a ritmust és mielőbb teljes értékű tagja legyen a munkaközösségünknek.

 

Ha elsőként szeretnél értesülni legfrissebb blogbejegyzéseinkről, kövesd LinkedIn és Facebook oldalunkat!

 

Pre-onboarding témában ezt a további bejegyzést ajánljuk!


Ehhez kapcsolódó témák

Success message!
Warning message!
Error message!