Milyen a jövő IT szakembere?

Bluebird
2018. október 24.

Manapság kevés, ha egy IT szakember csak 1 programozási nyelvhez ért. Sokrétű ismeretekre és soft skillekre van szükség.

More...

Az egyes munkafolyamatok rohamtempóban történő digitalizációja továbbra is egyre szélesebb látókört követel meg az IT szakemberektől.

Kovács Ágota, a Bluebird egyik IT Recruitment Team Leader-ének gondolatai:

Az utóbbi időben azt tapasztalatom, hogy ügyfeleink egy részénél a leendő IT szakemberekkel szembeni igények folyamatosan növekednek. Ezt támasztja alá néhány, a témával foglalkozó hazai és külföldi újságíró véleménye is, akik szerint manapság még kevésbé elegendő csak egy adott területhez értenie az IT szakembereknek. Minderre jó példa a DevOps engineer és a full stack fejlesztői munkakörök kialakítására való folyamatos törekvés és a piacon megjelenő egyre több ilyen jellegű nyitott pozíció. Elenyésző azon IT-sok száma, akik csak egy adott technológiához értenek – és máshoz nem. A másik táborba tartozók szerint ez mindig is így volt: teljes átlátás nélkül régen sem lehetett jól működő rendszert fejleszteni.

Ugyanakkor tény, hogy ma már a cégek nemcsak munkafolyamatokat, de akár egy adott szakmát is digitalizálnak, így az alkalmazott fejlesztőnek A-tól Z-ig át kell látnia a legkülönfélébb munkaköröket. Olyan tevékenységeket is, amiket nemrég még el sem tudtunk képzelni, hogy nem manuálisan végezzük – vagy egyáltalán, hogy valaha nem ember fogja végezni. Elég csak a recepciós és ügyfélkapcsolati feladatokat ellátó, vagy a New York Times-ba „publikáló” robotokra gondolni.

Mindenesetre azt gondolom, hogy annak a tábornak van igaza, akik szerint a folyamatosan gyorsuló világunkban az IT szakembereknek egyre több új „skill”-t kell elsajátítaniuk és ez egy folyamatos, sírig tartó tanulás kell, hogy legyen. Természetesen, a már most meglévő tudásukra a jövőben is nagy szükség lesz – hiszen kódolni továbbra is tudni kell majd-, de csak kódolni tudni valószínűleg az elkövetkezendő évtizedekben a korábbinál is kevesebbre lesz elég. Ma már az üzemeltetési feladatokkal éppúgy, mint az ügyfelekkel való kommunikációval kapcsolatban is szükséges lehet bekapcsolódni a munkafolyamatokba: bizonyos mértékben IT Business Analyst- ként vagy DevOps szakemberként működnek az IT szakemberek már most.

Olyan empatikus és problémamegoldó képességre, ami abban segíti az IT szakembert, hogy egy adott csapatnak mi okozza a legnagyobb nehézséget egy adott, digitalizált munkafolyamat kapcsán – valószínűleg egyre elengedhetetlenebbé válik a jövőben. Ugyanúgy erősödhet a különböző technológiák összeolvasztásának naprakész ismerete, vagy a felhőben lévő, bármilyen adat biztonságos tárolásának és kezelésének egyre növekvő igénye. Néhány nemzetközi trend előrejelzése szerint a fejlesztés mellett a jövő IT szakembere a különböző soft-skillekkel is egyre jobban fel van vértezve (pl. érti a „business need”-eket, rendelkezik a „big picture”-rel, kiváló problémafelismerő- és megoldó); továbbá más, nem technológiai területekhez is ért pl. designhoz.

Sok kérdést vet fel a jövő: számtalan olyan technológia, kódnyelv vagy épp szakterület születik az IT-n belül, ami tegnap még egyáltalán nem létezett. Vajon kik tudnak majd ezekhez a legjobban alkalmazkodni? Akiknek erős az adott technológiai ismeretük és hajlandók újabbakat is tanulni? Akik több soft skillel rendelkeznek? Akik hibrid tevékenységet végeznek, esetleg más területről érkeznek az IT világába?

Ez a jövő kérdése. Mindenesetre végérvényesen elmondhatjuk, hogy elég nagyot fordult a „kocka”.


Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is!


Hasonló témával foglalkozó cikkek:

Future of Work: What aspiring IT professionals must know about a transforming industry

Future-proof your IT career with these critical skills


Ehhez kapcsolódó témák

Success message!
Warning message!
Error message!