Hogyan tartsuk meg IT szakembereinket?

Bluebird
2019. január 10.

Mit tehetünk, ha meg akarjuk tartani IT szakemberünket vagy éppen felvennénk egyet? Ösztönzési praktikák dióhéjban.

More...

Az elmúlt években kialakult általános szakemberhiány és az ezzel járó munkaerő-megtartási nehézségek az informatika területén is égető problémává váltak. Mit tehetünk, ha meg akarjuk tartani IT szakemberünket vagy éppen felvennénk egyet? Ösztönzési praktikák dióhéjban Nádudvari-Schmidt Katalintól, a Bluebird IT Recruitment csapatának vezetőjétől.

Munkám során azt tapasztalom, hogy az ügyfeleink folyamatosan keresnek megbízható, megfelelő szaktudással és tapasztalattal rendelkező IT-szakembereket, akik a hazai és nemzetközi példák ismeretében pontosan tudják, hogy mennyire növelhetik az elvárásaikat a munkáltatókkal szemben a bértárgyalásaik során. Ezeket a lehetőségeket a karrierjüket tudatosan építő munkavállalók igyekeznek is megfelelően kihasználni. A különböző cégek vezetői pedig egyre szélesebb körű ösztönzőkkel próbálják az igényeket kielégíteni, hogy versenyben maradhassanak a legkiválóbb szakemberekért. De melyek azok a főbb frontvonalak, ahol a csaták zajlanak?

A fent említett, tudatos IT-szakemberek számára természetesen előkelő helyen szerepelnek a különböző anyagi jellegű juttatások. Ma már azonban az alapbér mennyisége ugyan egy fontos (és továbbra is a legfontosabb szempontok között számon tartott), de nem egyedüli tétel a munkavállalói elvárások hosszabb-rövidebb listáján: az ideális munkahely kiválasztása során ugyanis jelentős szerepet tölthetnek be a cafeteria-jellegű, valamint az egészségmegőrzéshez és -javításhoz kapcsolódó juttatások is.

A fentieken túl az informatikusok körében is felértékelődőben van a tudatos életmód kialakítása, a munka-magánélet egyensúlyának megfelelő megteremtése, ennek következtében egyre több figyelmet fordítanak ezekre a területekre is.

Az interjúk során és az ügyfelek visszajelzése alapján azt látom, hogy az iroda helyszíne, megközelíthetősége alapvető szempont a munkahely kiválasztásakor, fontos, hogy a munkavállaló hogyan jut el oda. A környéken lévő parkolási lehetőségek mellett egyre hangsúlyosabb szerepet kap a biztonságos és egyszerű kerékpártárolás lehetősége (és a kerékpáros közlekedés egy velejárója: a zuhanyzási lehetőség).

Természetesen a munkahelyre való bejáráson túl az sem mindegy, hogy mivel találkozik ott a dolgozó nap mint nap, legyen szó akár emberi, akár technikai tényezőkről. A munkahely által biztosított munkaeszközök (számítógépek, laptopok, céges mobiltelefonok, feladatspecifikus hardver- és szoftvereszközök) és infrastruktúra (kis létszámú irodák, rekreációs helyiségek, céges hálózat) minősége nagyban befolyásolja, hogy mennyire vonzó a munkahely, mennyire érzi jól magát a dolgozó, miközben a napjai jelentős részében értéket termel a munkaadójának.

Egy hipermodern, a dolgozók számára minden elképzelhető kütyüt biztosító iroda a fenti kritériumokat maximálisan teljesítheti, azonban még nem elégséges feltétele annak, hogy a kollégák szívesen töltsék napjaikat a munkahelyen. Az informatikusok között ugyan nagy számban vannak olyanok, akik inkább egyedül végzik a munkájukat, ennek ellenére a hatékony munkavégzéshez elengedhetetlen, hogy az egyes projektekben részt vevők csapatként is együtt tudjanak működni. Hosszú távon komoly veszteséget okozhat egy vállalkozásnak, ha az azt működtető emberek között akadozik a kommunikáció vagy a csapatmunkát személyi konfliktusok terhelik. Ennélfogva mindenki közös érdeke, hogy az együtt dolgozó kollégák megtalálják a közös hangot, a munkavállalók pedig ennek megfelelően fontos szempontnak tekintik, hogy olyan emberekkel dolgozzanak együtt, akikkel hasonló az érdeklődésük és megértik egymást.

Az informatikai feladatok egy jelentős része ugyanakkor önállóan végezhető, a munka koordinálása pedig a mai kommunikációs lehetőségek mellett akár kontinenseken átívelő csapatok megteremtését is lehetővé teszi. Többek között ennek is köszönhető, hogy egyre gyakrabban felmerül a home-office – azaz az otthonról történő munkavégzés – igénye is. A munkavállaló személyiségétől és az elvégzendő feladatoktól függően ez jelentheti azt, hogy a feladatait teljes egészében otthonról szeretné ellátni vagy akár azt is, hogy a munkaidejének csak egy részét (pl. adott napokon) szeretné otthon, a saját maga által kialakított, számára ideális környezetben, rugalmas időbeosztással végezni. Természetesen a távmunka nem minden cég számára elfogadható lehetőség, azonban már az is jelentősen növeli a jelentkezési kedvet, ha a vállalkozás lehetőséget biztosít arra, hogy a munkavégzés időpontját (adott keretek között) a munkavállaló maga határozza meg; akkor érkezhessen és távozhasson, amikor az életmódjának az leginkább megfelelő (és ennek köszönhetően a legproduktívabb egy-egy munkanap során).

Láthatjuk tehát, hogy az egyszerű „mennyi a fizetés” kérdésénél jóval összetettebb szempontok érvényesülnek, amikor egy IT szakember munkahelyet választ vagy éppen arról van szó, hogyan tartsuk meg őt. Ezen igények kielégítésére a munkáltatók egy része jelentős összegeket költ, előfordul, hogy eleve magas alapbér mellé igyekeznek még számos extra juttatást biztosítani, sok esetben akár olyanokat, amelyek kifejezetten arra hivatottak, hogy a dolgozók azt érezzék: a cég vezetése törődik a jólétükkel azon túl is, hogy elvégzik a munkájukat. Ilyen extrák jellemzően: ingyen kávéfogyasztási lehetőség, kondibérlet, ergonomikus irodabútorok, céges masszázs, szabadidős helyiség sporteszközökkel, stb.

Az ilyen „nagyvonalúságot” természetesen nem minden munkáltató engedheti meg magának, azonban a felsorolt, a munkaadó és munkavállaló jó viszonyát elmélyítő lehetőségek közül számos olyan van, amely nem igényel jelentős anyagi ráfordítást. A munkakörnyezet kialakítása, a rugalmas munkaidő lehetősége vagy éppenséggel az egészséges munkahelyi légkör mind olyan területek, amelyek némi odafigyeléssel olcsón vonzó tényezővé tehetők más hasonló kategóriájú munkahelyekkel szemben.

Emlékszel arra, hogy mi volt az a legkülönlegesebb, legszokatlanabb céges „jófejség”, amivel munkavállalóként vagy épp munkáltatóként találkoztál?


Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon!


Ehhez kapcsolódó témák

Success message!
Warning message!
Error message!