Empátia | Az empatikus vezetőké a jövő

Bluebird
2021. március 8.

Az empátia nélkülözhetetlen, ha jó vezető akarsz lenni. Mit jelent pontosan az empátia és hogyan fejlesztheted ezt a képességet?

More...


Az empatikus vezetés nem luxus, hanem alapelvárás

Az empátia az ember – de valójában minden fejlett élőlény – egyik legfontosabb képessége, ami alapvetően határozza meg az életminőséget, az egyéni és a társadalmi jólétet. Sőt: az empátia mértéke a szervezeti-, munkahelyi környezetben is döntő befolyással bír a (gazdasági) teljesítményre.

Az empátia az emberi kapcsolatok egyik tartópillére, a hatékony csapatmunka egyik legfontosabb üzemanyaga. Úgy is fogalmazhatnánk: empátia nélkül egy hideg-rideg világban élnénk.


Az empátia jelentése

Az empátia fontosságának megértéséhez ismernünk kell az empátia fogalmát.

Az empátia jelentése: beleérző képesség, aminek Daniel Goleman pszichológus szerint az önismeret és tudatosság is a részét képezi.

Empatikus jelentése

Együttérző személy, aki mások érzéseire fogékony. Képes a másik személy helyzetébe beleélni magát, az a személy, aki megfelelő beleérző képességgel rendelkezik.

Tehát az empátia olyan, az érzelmi intelligencián belül (EQ) elhelyezkedő kompetencia, aminek birtokában képesek vagyunk egy másik élőlény helyzetébe képzelni önmagunkat és azt saját élményként is meg tudjuk élni. Ez minden élethelyzetben és kapcsolati relációban, így a munkahelyen is lényeges tulajdonság és szerencsések vagyunk akkor, ha empatikus vezetővel és kollégákkal dolgozhatunk együtt.

Mivel az együttérző viselkedés a legtöbb esetben empátiát vált ki a környezetből, az empátiát bátran nevezhetjük az egyik legjobb befektetésnek is. Viszont érdemes tudatosítanunk: az empátia nem egyenlő a szimpátiával és főleg nem az altruista viselkedéssel. Egy másik tévhit: amikor empatikusak vagyunk valakivel, nem szükséges egyet is értenünk vele.


Empátia jelentése - Bluebird blog

Az empátia típusai a vezető szemszögéből

Az empátia különböző formákat ölthet. Ezen formák megértése segít a vezetőknek abban, hogy hatékonyabban kommunikáljanak csapataikkal, jobban kezeljék a konfliktusokat, és erősítsék a munkahelyi morált. Nézzük, milyen típusai vannak az empátiának:

1. Kognitív empátia

A kognitív empátia lehetővé teszi a vezetők számára, hogy értelmezzék és megértsék mások gondolatait és nézőpontjait anélkül, hogy ítélkeznének. Ez különösen hasznos döntéshozatali helyzetekben, ahol a vezetőknek objektívnek kell maradniuk, miközben figyelembe kell venniük mások érzelmeit és reakcióit. Ez a típusú empátia segíti a stratégiai gondolkodást és az üzleti döntések kialakítását.

2. Érzelmi empátia

Az érzelmi empátia a vezetők képességét jelenti, hogy valós időben átérezzék mások érzéseit, gyakran annyira, hogy maguk is hasonló érzéseket tapasztalnak. Ez a mély érzelmi kapcsolat elősegíti a csapatszellem kialakulását és fenntartását, valamint növeli a munkahelyi elkötelezettséget és lojalitást. Azonban fontos a határok meghúzása, hogy a vezetők ne váljanak túlságosan érzelmileg befolyásolhatóvá.

3. Szociális empátia

A szociális empátia magában foglalja a másokkal való együttérzést, ami magában foglalja a személyes érzelmek és szociális jelek érzékelését és megértését. Ez a típus segít a vezetőknek abban, hogy megértsék, hogyan hatnak döntéseik és viselkedésük a csapaton belül, és hogyan befolyásolhatják ezek a csapat dinamikáját és a szervezeti kultúrát.


Az empátia hiányának súlyos következményei vannak

Ahogyan már céloztunk rá: az empátia nem csupán az egyén, hanem egy szervezet szintjén is alapvető fontosságú. Az empátia hiányával élő ember könnyen felismerhetjük: mivel nem képesek a másik ember helyzetébe való belehelyezkedésre, az ő problémái, nehézségei sem érdeklik.

Ennek hiányában éles kritikával illetik a környezetüket, ami számos konfliktus forrása lehet. Mivel nagyon magas az énreprezentációs szintjük – vagyis mindig önmagukat tolják előtérbe – nehezen találnak barátokat, alakítanak ki új kapcsolatokat. Vagyis egy alacsony empátiaszintű – vagy azt teljesen nélkülöző – ember énközpontúan és a környezete igényeit nem érzékelő módon működik. S az empátiahiány képes megjelenni egy szervezet életében például egy nem kellően empatikus vezetőből eredően is számos negatív következménnyel. Például olyan bizalomhiányos és mérgező légkör alakul ki, ahol a dolgozók nehezebben élik meg az egymáshoz való pozitív kapcsolódást, a mély és ítélkezésmentes megértés hiányában bizalmatlanok egymással és a főnökkel szemben, csökken a motivációs- és növekszik a fluktuáció-szint. Mindennek természetesen előbb-utóbb céges szinten is – teljesítmény, bevétel, eredményesség, nyereség – megvannak a következményei.

Mivel egy szervezeti kultúrát alapvetően annak a vezetője határozza meg – mintegy kisugározza magából és a mindennapok során a viselkedésével érvényesíti is azt – döntő tényező az adott vezető érzelmi intelligencia- és empátia szintje. Senki sem születik az empátia csúcsára, hiszen e kompetencia minőségét elsősorban a szülői minták – a gondoskodás, a jelenlét és a példamutatás, összességében a szocializáció – határozzák meg. Nagyon is egyénfüggő készségről van szó, a skála nagyon széles, s a viselkedést meghatározhatja a pillanatnyi lelkiállapot is. Tehát az emberek eltérő mértékben empatikusak. Viszont a jó hír az, hogy az empátia fejleszthető.

Empátia - Bluebird blog

Az empatikus vezető és amit adni tud

Nem akarunk túlozni, de egy vezető számára az empátia az egyik legfontosabb kompetencia, ennek hiányában nem tud sem ő, sem a csapata kiteljesedni. Egy empatikus vezető jó és folyamatosan fejlődő kapcsolatban van a kollégáival, akik számára mindez biztonságot ad, hiszen például bízhatnak abban, hogy az esetleges kudarcaik következménye nem a durva és ellentmondást nem tűrő felelősségvonás lesz.

Az empátia arra ösztönzi és abban segíti a vezetőket, hogy képesek legyenek a jó vagy gyengébb teljesítmény mögött meghúzódó okokat feltárni és megérteni, illetve segítsék a nehézségekkel küzdő kollégák fejlődését, életét.

Egy empatikus vezető képes eljutni a megértés egy nagyon magas szintjére is, így pedig jobban megérti a környezete – kollégák, üzleti partnerek – valós igényeit, de képessé válik arra is, hogy a pontosabban megjósolja mások reakcióit. Mivel az empátia egyik legfontosabb tényezője a másik megértése és a helyzetébe való belehelyezkedés, az empatikus vezető hatékonyabban tudja az embereit motiválni, jobban meg tud küzdeni a negatív hozzáállással, illetve a demotiváltsággal is.


Hogyan fejleszthető az empátia?

Számos érv szól az empatikus vezetés mellett, s noha tréningek sora érhető el az empátiafejlesztés területén, apró változtatásokkal ezek nélkül is nagy eredmények érhetők el.

Mutatunk néhány trükköt, ha fejlesztenéd az empátiád:

1. Légy folyamatosan kíváncsi

Persze, könnyű mondani, de mi van akkor, ha nem vagyok kíváncsi? Jó hír, hogy valamennyi kíváncsiság mindenkibe szorult. Indulj el innen és próbálj kicsit nyitni. Csodálatos dolgokat fogsz találni! Fontos: nem te vagy a fókuszban!

Fordulj mindenki felé kíváncsisággal, keresd a kapcsolatot általad alig ismert emberekkel és kérdezd őket arról, hogyan látják a világot, milyen az életük. Próbáld felismerni azokat a témákat, amelyek számukra örömöt, szomorúságot, stb. jelentenek.

Legyél nyitott és hallgasd meg mások mondanivalóját vallási, etnikai, politikai vonatkozástól függetlenül. Ha teheted, ismerj meg új kultúrákat, embereket, gondolkodásmódokat.

2. Lépj ki a komfortzónádból

Igen, gyakran halljuk ezt. De mit is jelent? Keresd azokat a dolgokat, amelyek kívül esnek a komfortzónádon. Legyen az egy utazás, egy új konyha kipróbálása, vagy akár egy nem kedvelt hangszeren való gyakorlás. Szándékosan gyűjts tapasztalatot arról az érzésről, amikor valamit nem, vagy csak nehezen tudsz megtenni. Fogadd el, hogy bizonyos dolgokban tehetetlen vagy és ez olykor megalázó is lehet. Az alázat az empátia előszobája.

3. Fogadd a visszajelzéseket

Ragadd meg a lehetőséget és kérj visszajelzéseket magadról a családodtól, a barátaidtól, a kollégáidtól azzal kapcsolatban, hogy szerintük miben tudnál és kellene fejlődnöd.

Munkahelyi környezetben visszajelzéseket jó esetben minden évben kapsz, akár teljesítményértékelés keretében, akár munkatárs elégedettségmérés keretében. Akkor tudod fogadni a visszajelzéseket, ha a vélemények kezdeti zsigeri elutasításán túljutsz. Hidd el, megéri!

4. Nézz szembe az elfogultságaiddal

Nincsen a világon elfogulatlan ember, viszont az elfogult gondolkodás negatívan hat az empátiára. Keresd a lehetőségeket a sajátodtól eltérő hátterű és gondolkodású emberekkel való találkozásokra és beszélgess velük az ő életük meghatározó állomásairól, élményeiről. Miközben felismered az életút hasonlóságait, megvan a lehetőséged arra, hogy ítélkezés nélkül tudja beszélni a különbségekről is. Fogadd el a másik embert a maga valóságában.

5. Képzeld a másik helyzetébe magad

Fordíts energiát a másik ember élethelyzetnek megértésére. Ismerd meg, hogyan él és dolgozik, mi okoz számára örömöt, milyen céljai és álmai vannak. Valószínűleg vannak körülötted olyan emberek, akikkel lazábban kapcsolódsz; itt az alkalom, hogy jobban megismerd őket.

6. Figyelj aktívan és beszélgess tisztelettel

Egy empatikus ember aktívan figyeli és nem szakítja félbe a beszélgetőpartnerét. Nyitott az új és az övétől eltérő megközelítésekre és ötletekre s képes bocsánatot kérni, ha valakinek megsértette az érzéseit. Kérdezz rá a mögöttes okokra, próbáld megismerni a másik ember mozgatórugóit.


Összegezés

Az empátia az emberi kapcsolatok, a jó csapatmunka és a szervezeti hatékonyság egyik legfontosabb tényezője. Az empatikus vezető elengedhetetlen a jó és eredményes céges működéshez, hiánya negatívan jelenik meg a szervezet valamennyi szintjén. Az empátia apró lépésekkel is fejleszthető.

Az empátia felé vezető út első lépése az empátia jelentésének megértése. 


Ha dolgoznál velünk, nézd meg szolgáltatásainkat!

Ha állást vagy projektet keresel, nézd meg nyitott pozícióinkat!

Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is!


Kapcsolódó blogtartalmaink

Success message!
Warning message!
Error message!