Az asszertív kommunikáció előnyeit hosszan lehet sorolni... de mit is jelent ez pontosan? És mit tehetsz te az asszertivitásért? Részletek itt!
More...
Mi az asszertív kommunikáció?
Az asszertív kommunikáció azt jelenti, hogy az ember világosan és tiszteletteljesen fejezi ki a gondolatait, érzéseit és szükségleteit, miközben figyelembe veszi mások jogait és nézőpontjait is. Egyenes, de nem agresszív; megtalálja az egyensúlyt aközött, hogy kiállunk magunkért, és tiszteletben tartjuk mások határait.
Ez a kommunikációs stílus nyílt párbeszédet teremt és segíti a megértést. Bár az "asszertív kommunikáció" általában vezetői vagy menedzsment témákban bukkan elő (nem egy cégnél irányul erre kifejezetten tréning), messze nem csak számukra hasznos: munkahelyi környezetben alapvető eszköz mindenki számára, pozíciótól függetlenül.
Asszertív kommunikációval magabiztosan kifejezhetők igények, aggályok és ötletek, anélkül, hogy tartani kellene a félreértésektől vagy negatív reakcióktól. Emellett segít elkerülni a félreértéseket és konfliktusokat, mert az egyenes fogalmazásmód minimalizálja a félrekommunikáció lehetőségét.
Csapatmunkában az asszertivitás elősegíti az együttműködést, mert mindenkit arra ösztönöz, hogy megossza a gondolatait, miközben tiszteletben tartja mások véleményét.
Lássuk konkrét példákkal, milyen az asszertív kommunikáció!
Asszertív kommunikáció: konkrét példák
1. Segítségkérés
Asszertív kommunikáció: „Szükségem lenne a segítségedre ezzel a projekttel. Tudunk időt találni, hogy átbeszéljük?”
= Világos és egyenes, de tiszteletben tartja a másik idejét.
Passzív kommunikáció: „Ne haragudj, hogy zavarok, de elég nehéznek találom ezt a feladatot. Ha van egy kis időd, esetleg tudnál segíteni?”
= Túlzottan bocsánatkérő, tétova és bizonytalan, eleve azt sugallja, hogy a kérés terhes a másik félnek.
Agresszív kommunikáció: „Most azonnal segíts ebben a projektben. Nem tudok mindent egyedül csinálni.”
= Követelőző és hibáztató, nem veszi figyelembe, hogy a másik fél is elfoglalt.
2. Nemet mondás
Asszertív: „Köszönöm a lehetőséget, de ezen a héten nem tudok több feladatot vállalni.”
= Udvariasan utasít vissza, miközben határokat szab.
Passzív: „Hát, megpróbálhatom, de azért eléggé el vagyok havazva. Meglátjuk, hátha.”
= Vonakodva egyezik bele, annak ellenére, hogy túlterhelt, ami később garantált frusztrációhoz vezet.
Agresszív: „Nem, nem tudom ezt most intézni. Kérj meg mást.”
= Durva és elutasító, elzárja a jövőbeli együttműködés lehetőségét.
3. Visszajelzés, feedback adás
Asszertív kommunikáció: „Észrevettem, hogy a jelentés késve lett leadva, és ez hatással volt az ütemezésünkre. Meg tudjuk beszélni, hogyan lehet ezt a jövőben elkerülni?”
= A problémára koncentrál, és megoldást keres anélkül, hogy személyeskedne.
Passzív: „Nem gond, tudom, hogy elég elfoglalt vagy. Nem is olyan nagy dolog, hogy késve jött a riport.”
= Elbagatellizálja a problémát, így az megoldatlan marad, és később újra felmerülhet.
Agresszív: „Mindig késve adod le, ezzel nekünk is keresztbe teszel."
= A személyt támadja ahelyett, hogy konstruktívan kezelné a helyzetet, ami védekezést vált ki.
4. Véleménykülönbség kifejezése
Asszertív kommunikáció: „Értem a véleményed, de másképp látom ezt a kérdést. Elmondhatom, mire gondolok?”
= Tiszteletben tartja a másik nézőpontját, miközben magabiztosan kifejezi a sajátját.
Passzív: „Igen, valószínűleg igazad van. Nem is nagyon gondolkodtam ezen.”
= Nem osztja meg a saját véleményét, így az figyelmen kívül maradhat.
Agresszív: „Ez egy borzalmas ötlet. Nem is értem, miért foglalkozunk vele.”
= Lekicsinyli a másik fél ötletét, elfojtva ezzel a vitát és az együttműködést.
Az asszertív kommunikáció előnyei
Az asszertív kommunikáció rengeteg előnnyel jár, és ezek messze túlmutatnak a gördülékenyebb beszélgetéseken. Lényeges szerepet játszik az emberek jóllétének javításában és a hatékony, harmonikus munkakörnyezet kialakításában. Itt van néhány legfontosabb előnye:
1. Javuló mentális jóllét
Csökkenti a stresszt, így a kiégés veszélye is csökken. Szinte mindenkivel előfordult már olyan, hogy egy-egy elhangzott keresetlen mondat megragadt a fejében, és később is rágódott rajta. Ha a másik fél asszertívan kommunikálta volna ezeket a gondolatokat, valószínűleg nem is emlékeznének ezekre a szituációkra.
Az asszertív kommunikáció emellett növeli az önbizalmat és érzelmi egészséget, hiszen az emberek értékelve érzik magukat.
2. Asszertív kommunikáció = kevesebb konfliktus
A világos, egyenes beszéd csökkenti a félreértéseket és így a konfliktusok esélyét is. Az elvárások tisztázása és a problémák korai kezelése megelőzi a feszültségek eszkalálódását. Egy ilyen környezetben a vitákat konstruktívan lehet megoldani, anélkül, hogy szükségtelen feszültséget keltenénk.
3. Jobb csapatmunka
Az asszertív kommunikáció mindenkit bátorít a részvételre, nem csak a legszókimondóbb tagokat. Amikor mindenki hangot adhat a véleményének, javul az együttműködés, és többféle ötlet kerül elő.
4. Hatékonyabb munkafolyamatok
Az asszertivitás segít tisztán kijelölni a feladatokat, őszinte visszajelzést adni, és produktív vitákat folytatni. Így a projektek gördülékenyebben haladnak, és a határidők könnyebben betarthatók. A csapatok kevesebb időt töltenek félreértések kezelésével, és több időt fordíthatnak a valódi munkára.
5. Nagyobb munkahelyi elégedettség
Ha az emberek asszertívan kommunikálnak, jobban irányítják a munkájukat és a kapcsolataikat. Azok, akik úgy érzik, hogy kifejezhetik a véleményüket és aggályaikat, általában elégedettebbek a munkájukkal, mivel kevesebb frusztráció éri őket.
6. Nagyobb bizalom és átláthatóság
Az asszertív kommunikáció bizalmat épít. Az őszinte párbeszéd erősebb kapcsolatokat hoz létre minden szinten, nemcsak a vezetők és alkalmazottak között, hanem a kollégák között is.
7. Jobb fizikai egészség
Érdekes, de jobban belegondolva nem meglepő előny: az asszertív kommunikáció pozitív hatással lehet a fizikai egészségre is. A csökkentett stressz és az érzelmi tisztánlátás alacsonyabb vérnyomáshoz, jobb alváshoz és kevesebb fejfájáshoz vezethet.
Egy kevésbé stresszes munkakörnyezet tucatnyi okból is pozitív hatással van az egészségre.
8. És végül: az asszertív kommunikáció mindenkinek hasznos
Az asszertivitás nem csak a vezetők számára előnyös.
Lehetővé teszi, hogy mindenki kiálljon magáért, megossza a gondolatait, és meghúzza a saját határait. Olyan kultúrát teremt, ahol mindenki felelősségteljesebbnek és elkötelezettebbnek érzi magát.
Az asszertív kommunikáció nyílt, tiszteletteljes és magabiztos interakciókat eredményez, amely nemcsak az egyének jóllétére van jótékony hatással, hanem az egész szervezet munkafolyamatára is. Kell ennél több érv mellette?
Ők már dolgoztak velünk: Így értékelnek bennünket az IT szakemberek
IT szakember vagy és nyitott vagy az új lehetőségekre? Jelentkezz állásajánlatainkra és töltsd fel CV-det!
IT szakembert keresel csapatodba vagy projektre? Mi a Bluebirdnél IT fejvadászat és IT contracting keretében megtaláljuk számodra a legjobb jelölteket.
Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is.