Aki keres, az valóban talál?

Bluebird

2019. január 17.


Hideghívás helyett social media, machine learning a research folyamatban. Mik azok, amik biztosítják, hogy legyen IT szakembered?

More...

A foglalkoztatás helyzete IT területen állandó változásban van, köszönhetően a technológia folyamatos fejlődésének, a növekvő béreknek és annak, hogy maga az IT terület rendkívül dinamikus. Mindezzel párhuzamosan az IT Recruitment piac is változott, változik. Az alábbi blogposztunkban Réfi Balázs, a Bluebird CEO-ja fejti ki véleményét arról, hogy mit gondol az IT Recruitmentben történő változásokról.

Az IT területen belül egyre szorongatóbb a jelölthiány. Egyre gyakrabban hallok olyanról, hogy nem indítanak projektet vagy jelentősen csúszik egy-egy projekt, mert nincs meg a megfelelő IT szakember. A megfelelő IT specialista megtalálása újabb és újabb kihívások elé állítja a recruitment piacot. Összeszedtem azokat a főbb változásokat, amelyeket az utóbbi időben tapasztaltam a témában:

Social media a hideghívások helyett

A social media platformok remek lehetőséget kínálnak arra, hogy egymás számára ismeretlen emberek szakmai beszélgetéseket folytassanak. Ezek az eszmecserék jó alapot adhatnak a recruitereknek egy későbbi személyes, vagy e-mailes kapcsolatfelvételhez. A beszélgetések a jelöltek bizalmát is növelhetik, hiszen személyesen meggyőződhetnek arról, hogy az adott recruitment cég jártas IT területen.

Machine learning a research folyamatban

A recruitment gerincét adó research folyamatban a tanulórendszerek egyre inkább teret hódítanak. Meggyőződésem, hogy a jövőben azok a recruitment cégek lesznek hatékonyabbak, amelyeknél a researcher funkciót minél nagyobb mértékben váltja ki a mesterséges intelligencia vagy a tanulóprogramok. Véleményem szerint, ezek az algoritmusok abban tudnak segíteni, hogy az IT tanácsadó számára minél gyorsabban összeálljon egy olyan jelöltlista, amelynek tagjai számos szempont alapján (skillek, tapasztalati szint, nyelvtudás szintje, stb.) lehetnek alkalmasak a pozícióra.

Természetesen ez csak olyan recruitment cégeknél működhet, amelyekhez nagy számban jelentkeznek IT szakemberek azzal a céllal, hogy az adott vállalat álláslehetőségeket ajánljon számukra.

Kevesebb jelölt

Amit nagy változásként élek meg jómagam is, az a jelöltküldések száma. Míg régebben egy-egy pozícióra rengeteg jelöltet pályáztattunk, akik közül aztán az ügyfél kedvére válogathatott, addig manapság egyre kevésbé népszerű a „sok jelölt kell” gondolata. Inkább a „minden szempontból megfelelő jelölt kell” gondolatiság hódít teret ügyfeleinknél. Az IT szakmán belül ez csak úgy lehetséges, ha olyan képzett IT Recruiterrekkel működünk együtt, mint amilyenek a Bluebirdnél is dolgoznak. Nálunk nem ritka, ha egy jelölt az interjú során rákérdez a recruiter kollégánál, hogy “Te is IT-s vagy?”. IT szakemberek részéről ennél nagyobb elismerést nem is kaphatunk.

Telefonos- és videóinterjúk előnyben

A világháló térhódítása is magyarázza a gyorsaság iránti igényt, az azonnali elérhetőséget és a válaszkészséget. Sem a jelölteknek, sem az ügyfeleknek nincs idejük a hosszas várakozásra. A gyorsaság igénye vezetett oda, hogy a személyes interjúk helyét átvették a telefonos- és videós interjúk. Ez egy kicsit másfajta megközelítést igényel, hiszen elmaradhatnak azok a benyomások, amik egy személyes találkozás esetén nyomot hagyhatnak a recruiterben. Videóinterjúk esetén egy sokkal objektívebb górcső alá kerülnek a jelöltek, a szakmai rátermettség talán még hangsúlyosabb, mint a személyes interjúk során. Ezzel együtt azonban a jó IT recruiter telefonos és videós interjú keretében is képes arra, hogy a jelölt személyiségjegyeit és motivációit minél pontosabban felmérje.

Hiteles vezetők = hiteles cégek

Korábban a jelöltekkel a megrendelőről, a munkaköri leírásról és a fizetésről beszélgettünk az interjúk során. Mára sokkal inkább érdekli a jelölteket az adott munkáltató és annak víziója. Az erős munkáltatói brand növeli az érdeklődést az IT szakemberek részéről, a cég negatív megítélése pedig eltántorítja őket. A jelöltek keresik a leendő munkahelyükkel való azonosulási pontokat. Fontosnak tartják, ha egy adott cég mögött sikeres, elismert vezető áll. Régebben a sokéves múltra visszatekintő vállalatok kaptak nagyobb bizalmat, míg manapság a startupok is ugyanilyen vonzók az IT szakemberek számára.

Összességében azt gondolom, hogy aki felkészült és megfelelően keres, az továbbra is megtalálja a megfelelő IT szakembert.


Ha szeretnél minél hamarabb értesülni legújabb blogposztjainkról, kövess minket LinkedInen és Facebookon is!