Home office vagy iroda?

A hibrid munkavégzésé a jövő

Bluebird

2021. január 26.


A home office tartósan beleépül a vállalatok életébe. A jövő a hibrid munkavégzésé, 3 nap az irodában, 2 nap otthon.

More...

Az ipari forradalom ideje volt az utolsó olyan történelmi korszak, mely jócskán átalakította az emberek munkavégzési szokásait: a földekről, otthonokból tömegek gyárakba mentek megkeresni a napi betevő falatot. A járvány is hasonló mértékű változást hozott a munkaerőpiacra, csupán fordított előjellel: az irodákból az emberek saját otthonukba vonultak tömegesen, hogy ott végezzék feladataikat, biztonságban. Szinte egy év távlatából úgy tűnik, a hibrid munkavégzésé a jövő.

A vállalatok a home office és távmunka különböző szintjein voltak a pandémia kezdetén. Miután a kételkedők is belekóstoltak és megtapasztalták az otthoni iroda kényelmét, a vezetők megnyugodtak, hogy így is dolgoznak az emberek, a home office és távmunka már nem ördögtől való.

Tartósan beleépül a vállalatok életébe

A felmérések és kutatások is azt mutatják, hogy a távmunka, a home office tartósan beleépül a vállalatok életébe. A KSH 2020 nyarán publikált adatai szerint a járvány első szakaszának lecsengése után az alkalmazottak 7,5 százaléka rendszeresen vagy alkalmanként távmunkában dolgozott, ami közel négyszeres növekedést jelent a járvány előtti időszakhoz képest.

A regionális kép szerint ez a foglalkoztatási forma tartósan népszerűbb, mint a járvány előtt. A fővárosban még 2020 nyarán is a foglalkoztatottak 21,2 százaléka dolgozott home office-ból (előtte, 2019 júliusában ez az arány 6,2 százalék volt). Vidéken ennél még látványosabb fejlődésnek lehetünk tanúi: a nemlétező home office és távmunka egyes megyékben 5,5 százalékra ugrott.

Mi a távmunka?

A távmunka a Munka Törvénykönyvében szabályozott tevékenység, 196-os paragrafusa szerint:

“Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.”

Ez a gyakorlatban járvány előtt azt az alkalmazottat jelentette, aki munkáját az irodától távol végezte, és jellemzően havonta egyszer találkozott személyesen vezetőjével, kollégáival. Az irodában számára nem volt külön fenntartott hely.

A járványhelyzet alatt kormányrendelettel könnyítették a távmunkavégzésre vonatkozó szabályokat. Lehetővé tették, hogy a munka törvénykönyvétől eltérően is megállapodjanak a felek a munkavégzés körülményeiről. A könnyítések például azt jelentik, hogy a munkavégzés helye szabadon választhatóvá vált, a távmunka részlegesen, a munkanapok egy részében is megvalósulhat. Azt is lefektették, hogy a távmunkában dolgozók kiadásaihoz a munkáltató költségtérítés formájában hozzájárulhat, ennek mértéke a minimálbér 10 százaléka lehet.

Home office kutyával - Bluebird

És mi a home office?

A home office és a távmunka fogalmak a törvényi előírások változásával mára összemosódtak. Járvány előtt általában azt a munkavégzési formát nevezték home office-nak, amikor az alkalmazott a hét egy vagy két napján otthonról dolgozott. A kolléga bejárt az irodába, ahol fenntartott helye volt. Az otthonról történő munkavégzés alkalomszerűen is előfordulhatott, például, ha a gyermek betegsége miatt egy anyuka nem tudott bemenni, de munkáját távolról el tudta végezni.

Tipikus home office állások

Az irodai környezetben, számítógép segítségével végzett munkák általában könnyen kiszervezhetők távmunkába. A biztonságos otthoni irodai környezet megteremtése után egy kollaborációs szoftver szükséges (Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet vagy Zoom mind-mind alkalmas erre). Az otthoni munka általában a munkáltató által biztosított számítógépen történik, de folyhat a saját eszközön is. Mindkét esetben a munkavállaló személyes adatait a GDPR szerint kell kezelni. A távmunkát nagyban megkönnyíti, ha a vállalat felhő alapú IT infrastruktúrát használ. A megfelelő biztonság megteremtésével ezek az erőforrások internetes kapcsolat birtokában, bárhonnan igénybe vehetők.

Milyen munka nem alkalmas home office-ra?

A fizikai jelenlétet és munkát igénylő állásokat sajnos otthoni munkavégzésre alkalmatlanok. A számítógépes, irodai munkák között is van olyan pozíció, amit otthoni munkavégzéssel nem lehet kiváltani. Például, ha szenzitív adatokkal dolgozik az adott kolléga, amelyeket nemzetbiztonsági okok miatt nem lehet távolról elérni. Ugyanez a helyzet az intenzív csapatmunkát és kreatív gondolkodást feltételező cégek esetében, távolról sokkal körülményesebb mindezt összehangolni.

Bluebird blog - home office

De mi a helyzet az IT-val?

A jó hír, hogy IT területén nagyon sok olyan feladat van, melyet home office-ből könnyedén el lehet végezni. Ilyen például a legtöbb fejlesztési feladat. A szoftverfejlesztés, web fejlesztés, frontend és backend fejlesztés mellett a projektmenedzsment feladatok, de az automatizált tesztelési munkák, a DevOps, a Data Science feladatkörök tökéletesen elláthatók home office-ből. Távoli elérési eszközök birtokában az IT adminisztrátori feladatokhoz sem kell bemenni az irodába, de még az IT biztonsági álláskör is betölthető home office-ban.

Nehezebben ellátható feladatai vannak a rendszerszervezőnek és elemzőnek, az IT tanácsadónak ahogy a hardverfejlesztés nagy része adott helytől és eszközöktől függ.

Hatékony a home office?

A távmunkát vagy home office-ot ellenző vezetők sziklaszilárd meggyőződése, hogy a home office-ban végzett munka nem eléggé hatékony. A probléma azonban legtöbbször bennük van, azokban a vezetőkben, akik szeretik maguk körül látni nap mint nap az általuk vezetett csapatot. Nagyon sok felmérés és kutatás azt mutatja, hogy home office-ban a munka hatékonysága sokkal magasabb, mint az irodai munka esetében.

Mindehhez tudatos munkaszervezés szükséges otthoni körülmények között is. Még akkor is, ha nincs meghatározott időben történő munkakezdés, jó, ha a távmunkás egy adott beosztás szerint dolgozik. A munkavégzés történjen egy térben is jól elhatárolt helyen, legyen egy sarok vagy egy munkaszoba, ahol zavartalanul tudunk dolgozni.

A hatékonyságot segíti, ha listát készítünk teendőinkről, még az előző munkanap végén. Feladatainkat a négy nagy jellemző alapján kategorizáljuk: fontos, sürgős, nem fontos és nem sürgős. Kezdjük a feladatokat a fontos és sürgős munkával, és onnan is azokkal, melyekkel nem szívesen foglalkoznánk. Ha már a nap elején végzünk a kellemetlen feladatokkal, a szívesebben végzett munkákat jutalomnak élhetjük meg.

A hibrid munkavégzésé a jövő

Már most is látszik, hogy a tartós home office, személyes találkozás nélkül hosszú távon nem fenntartható. Az emberek igénylik a változatosságot, munkánk társadalmi életünk egy részét is meghatározza. Az online kollaborációs eszközök egy bizonyos szintig és ideig fenntartják a közösséget, összekovácsolják a csapatot. Hosszú távon a személyes interakció hiánya félreértések táptalaja lehet, rontja a morált, csökkenti a motiváltságot, a hatékonyságot. Közösségben érezzük jól magunkat, emberek közt szeretünk létezni, ennek hiánya hosszú távon a munkára is rányomja bélyegét.

Összegzés

A jövő a hibrid munkavégzésé, amikor a munkahét tipikusan három irodában eltöltött nap után két home office-ban töltött munkanappal ér véget. A tapasztalat az, hogy a hibrid munkavégzés ötvözi az irodai és otthoni munka minden előnyét, legyen az kreatív munka, elégedett alkalmazott, hatékony munkavégzés, jobb munka-magánélet egyensúly.

A home office, távmunka intézményét a munkaadóknak már azért sem érdemes feladniuk, mert a digitális bennszülöttek, az Y és Z generációhoz tartozó munkavállalók home office biztosítása nélkül szóba sem állnak a potenciális munkaadóval. A távmunka lehetősége ebből a szempontból a munkáltatói márkaépítés hatékony eszköze.


Ha kíváncsi vagy, találsz-e nálunk otthonról végezhető állást, keress rá a remote kifejezésre állásajánlataink között!

Ha a blogbejegyzéseinkről mindig elsőként akarsz értesülni, kövess minket LinkedInen és Facebookon is!